maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 24 september 2018

Nieuwe modulaire en elektrische aangedreven concept car kan autonoom rijden

Mercedes-Benz Vans presenteert een autonoom en elektrisch aangedreven voertuig dat modulair is opgebouwd. Het voertuig kan worden voorzien van verschillende uitwisselbare carrosserieën, waarmee het voertuig geschikt kan worden gemaakt voor het vervoer van mensen of juist goederen. Het gaat om een concept, dat Vision URBANETIC wordt genoemd.

Vision URBANETIC is bedoeld als een vloot autonome voertuigen die volledig autonoom mensen of goederen kunnen vervoeren. Deze vloot wordt aangestuurd met behulp van een intelligente en zelflerende IT-infrastructuur, die in real-time allerlei analyses uitvoert. Zo brengt de infrastructuur de vraag naar en het aanbod aan vervoersmiddelen in stedelijke gebieden in kaart, zodat het aanbod van Vision URBANETIC voertuigen hierop kan worden aangepast. 

‘People mover’ of vrachtauto

Afhankelijk van vraag en aanbod worden de Vision URBANETIC voertuigen geconfigureerd als ‘people mover’ of vrachtauto. De Vision URBANETIC is ongeacht zijn configuratie in totaal 5,14 meter lang. De voertuigen zijn volledig autonoom en rijden zelfstandig naar de locatie waar zij nodig zijn. Indien de voertuigen zijn voorzien van de passagiersmodule biedt het voertuig ruimte aan maximaal twaalf passagiers; de module bevat acht zit- en vier staanplaatsen. De passagiersmodule is onder andere voorzien van een 360 graden display die aan het plafond is bevestigd en informatie geeft over de route.

Daarnaast is een vrachtmodule beschikbaar. Deze module is 3,70 meter lang en biedt ruimte aan tien EPAL-pallets. De laadvloer is variabel en kan worden gesplitst in twee niveau’s. Het is ook mogelijk het voertuig te voorzien van een volledig geautomatiseerd vrachtsysteem, waarmee pakketen volledig autonoom kunnen worden afgeleverd zonder dat een mens het voertuig hoeft in of uit te laden. Naast de passagiers- en vrachtmodule zijn er overigens ook andere carrosserieën beschikbaar, gericht op diverse toepassingen en sectoren.

24/7 inzetbaar

De voertuigen zijn gericht op zakelijk gebruik. Doordat de voertuigen volledig autonoom rijden zijn de bedrijfskosten volgens Mercedes-Benz relatief laag, al is niet duidelijk wat deze kosten precies bedragen. Daarnaast kunnen bedrijven de voertuigen 24 uur per dag en 365 dagen per jaar gebruiken, waarbij het gebruik alleen hoeft worden onderbroken voor onderhoud en het opladen van de batterijen. 

Vision URBANETIC biedt hiermee een oplossing voor meerdere uitdagingen. Zo kan Vision URBANETIC lokaal openbaar vervoer weer winstgevend maken, iets wat momenteel door de kosten van een chauffeur in veel gevallen niet het geval is. Daarnaast ziet Mercedes-Benz in het concept een oplossing voor het tekort aan chauffeurs wereldwijd. Zo waarschuwde VERN-voorzitter Klaas de Waardt in augustus in het AD nog voor het groeiende tekort aan vrachtwagenchauffeurs.

Stille werking

Ook de elektrische aandrijflijn maakt de Vision URBANETIC interessant voor bedrijven. Het voertuig is hierdoor bijvoorbeeld geschikt voor steden en gebieden waar milieueisen van toepassing zijn. Ook is de elektromotor nagenoeg geruisloos, waardoor ook ’s avonds of ’s nachts goederen kunnen worden afgeleverd zonder overlast te veroorzaken voor omwonenden. 

Opvallend aan het conceptvoertuig is ook het grote scherm dat aan de voorzijde op de wagen is gemonteerd. Dit scherm geeft voetgangers signalen om hen te laten weten dat zij door het voertuig zijn opgemerkt. Daarnaast zijn aan de zijkant honderden kleine lichtunits aanwezig, die worden ingezet om een soort schaduw te creëren van mensen die zich in de directe nabijheid van het voertuig bevinden. Ook deze weergave is bedoeld om omstanders te laten weten dat het voertuig hen heeft gezien. 

Dit systeem heeft wat weg van het Safe and Secure Lighting systeem van Mitsubishi Electric. Dit systeem projecteert signalen op de weg en op ingebouwde schermen om weggebruikers en voetgangers voor de bewegingen die een voertuig of diens passagiers gaan maken. Ook Ford heeft een dergelijk systeem getest, waarbij met een lichtbalk de intenties van het voertuig worden gecommuniceerd. https://www.maakindustrie.nl/nieuws/lichtsignalen-maken-intenties-van-au…

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Mercedes-Benz (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven