Al lange tijd wordt hard gewerkt om de vervuiling door auto’s terug te dringen. Hierbij wordt onder meer ingezet om elektrische voertuigen, die geen CO2 uitstoten en daarmee minder vervuiling veroorzaken. Onderzoek wijst echter echter uit dat bijna een derde van de vervuiling die auto’s veroorzaken niet afkomstig is van de verbranding van fossiele brandstoffen, maar juist van slijtage aan de weg, banden en remmen. Bosch wil dit percentage terugdringen met een nieuwe remschijf, die is voorzien van een speciale coating die remstof tegengaat.
Bosch wijst op een onderzoek van het milieuagentschap in het Duitse Baden-Württemberg, waaruit blijkt dat 32% van de vervuiling door auto’s wordt veroorzaakt door slijtage aan de weg, banden en remmen. Bijna de helft van deze vervuiling blijkt remstof te zijn, de stof die vrijkomt door slijtage van de remmen. De iDisc is een schijfrem die is voorzien van een speciale coating die remstof tegengaat. Bosch stelt dat hierdoor tot 90% minder remstof wordt geproduceerd dan bij gebruik van een traditionele schijfrem.
De coating is gemaakt van wolfraamcarbide en ontwikkeld door Buderus Guss, een dochteronderneming van Bosch. Deze coating wordt toegepast op een traditionele schijfrem. Hierbij wordt de wrijvingsring mechanisch, thermisch en galvanisch behandeld, waarna de coating op de schijfrem wordt aangebracht. De coating biedt volgens Bosch verschillende voordelen. Zo wordt niet alleen het vrijkomen van remstof tot 90% teruggedrongen, verbetert het ook de remkracht van de rem. Het bedrijf geeft aan dat de remkracht van de iDisc vergelijkbaar is met die van een keramische remschijf. Ook zou de iDisc – net als een keramische remschijf – minder gevoelig zijn voor remfading. Dit is een fenomeen dat optreedt indien de remschijf oververhit raakt. Bij remfading daalt de remkracht, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Ook dringt de coating van wolfraamcarbide het slijtage van remschijf terug, waardoor de iDisc een tweemaal langere levensduur heeft dan een traditionele remschijf. Tot slot gaat de coating roestvorming op de remschijf tegen. Dit is volgens Bosch vooral voor elektrische voertuigen een belangrijk voordeel, aangezien deze voertuigen vaak tijdens het remmen energie terugwinnen. Door dit proces wordt minder druk uitgeoefend op de remschijf, waardoor roestvorming op de wrijvingsring bij traditionele schijfremmen in elektrische voertuigen eerder voorkomt dan in traditionele auto’s.
Een nadeel van de coating is overigens de prijs. Bosch meldt dat de iDisc op dit moment driemaal duurder is dan een traditionele remschijf en driemaal goedkoper dan een keramische remschijf. Bosch verwacht dat de prijzen van de iDisc zullen dalen naarmate de productie wordt opgevoerd en de remschijf in grotere aantallen van de productieband loopt. Het bedrijf wil jaarlijks 20 miljoen exemplaren van de iDisc gaan produceren. De productie moet nog deze maand van start gaan.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Bosch
Bron foto: Bosch