De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen (EV’s) NIO opent in Amsterdam een nieuw Power Swap Station. Gebruikers van EV’s van NIO kunnen bij dit station hun accu verwisselen en zo direct met een volle acculading weer op pad. In totaal beschikt NIO nu over negen van dergelijke wisselstation in Nederland.
Het nieuwe Power Swap Station van NIO is gevestigd aan de Sijsjesbergweg in Amsterdam Zuid-Oost, bij het knooppunt van de snelwegen A2 en A9. Bij deze stations kunnen NIO-gebruikers in slechts drie minuten hun lege accu laten omwisselen voor een vol exemplaar.
Het Chinese bedrijf biedt hiermee een snel alternatief voor traditioneel laden via een openbare laadpaal, een laadpaal thuis of een snellader. In Europa beschikt NIO momenteel over 33 Power Swap Station. NIO stelt dat gebruikers hierdoor bijvoorbeeld van Amsterdam naar Oostenrijk of Berlijn kunnen rijden met het systeem.
Op termijn wil NIO gebruikers ook de mogelijkheid gaan bieden hun accu tijdelijk om te wisselen voor een groter exemplaar. Dit is met name relevant voor het afleggen van grote afstanden, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis of vakantierit. Ook controleert NIO bij iedere batterijwissel de staat van de batterij en het elektrische systeem. Gebruikers beschikken daarnaast altijd over een recente accu met de nieuwste batterijtechniek, ongeacht de leeftijd van hun auto.
Wie op dit moment zijn accu wil wisselen bij een Power Swap Station van NIO, doet dit gratis. Hier komt echter in de loop van 2024 verandering in. Het wisselen van de accu kost per april tien euro per wissel; gebruikers rekenen daarnaast 44 cent per kWh af voor de elektriciteit in de accu die zij bij de accuwissel krijgen. Loyale gebruikers – NIO laat in het midden wat dat precies zijn – krijgen na 24 maanden vier coupons beschikbaar gesteld voor het gratis wisselen van de accu.
Ook past NIO de tarieven van zijn laadpalen aan, waarbij het de kosten zegt af te stemmen op die van zijn Power Swap Stations. Zo kost opladen 44 eurocent per kWh voor NIO-gebruikers. Gebruikers met een ander merk EV betalen 51 eurocent per kWh.
Al langer zijn er initiatieven voor het wisselen van accu’s van EV’s. Het doel is gebruikers direct weer te laten doorrijden met een volle accu, zonder dat zij voor opladen hoeven stil te staan. Een voorbeeld is de Amerikaanse start-up Ample, die eveneens wisselstation in Europa op planning hebben staan. Ample werkt in Spanje samen met Stellantis.
Een ander voorbeeld is Better Place, een Israëlische start-up die jaren jaar geleden eveneens inzette op het wisselen van EV-accu’s. Het werkte hiervoor samen met Renault. Dit project werd echter geen succes; in 2013 viel het doek voor Better Place.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Gerd Altmann via Pixabay