Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in Europa. Het bedrijf lanceert wil hiervoor accu’s voor EV’s via een leasemodel aanbieden aan Europese klanten. Deze accu’s kunnen klanten via batterijwisselstations in Europa wisselen, zodat zij bij een lege accu direct verder kunnen rijden.
Dit meldt Qin Lihong, directeur en mede-oprichter van Nio, aan persbureau Reuters. Nio is een Chinese fabrikant van EV’s. Het bedrijf is sinds 2014 actief in China en wil in 2025 in 25 landen wereldwijd aanwezig zijn. Nio biedt vanaf eind dit jaar zijn eerste model aan op onder meer de Nederlandse markt. Het gaat daarbij om de ET7, een elektrische sedan met een lengte van 5,1 meter lang, breedte van 2 meter en een wielbasis van ruim 3 meter.
Het bedrijf gaat met de ET7 de concurrentie aan met onder meer de Tesla Model S. De aandrijflijn is voorzien van twee elektromotoren. Een hiervan levert 245 pk op de vooras, terwijl de tweede een vermogen van 408 pk op de achteras levert. Het totale vermogen bedraagt hiermee 653 pk, terwijl het voertuig 850 Nm aan koppel aan boord heeft.
Nio belooft dat het voertuig binnen 3,8 seconden naar de 100 km/u accelereert. De remafstand bij deze snelheid bedraagt 33,5 meter. Het bereik op basis van de China light-duty vehicle test cycle (CLTC) bedraagt 1.000 km, meldt de Chinese start-up. Dit bereik geldt indien het voertuig is voorzien van een 150 kWh accupakket. De ET7 is in China daarnaast leverbaar met een 70 of 100 kWh accupakket; het is onduidelijk of ook deze accupakketten in Europa beschikbaar worden.
Met een leasemodel voor accu’s wil Nio een kostenbesparing realiseren voor klanten. Doordat de accu niet is inbegrepen in de verkoopprijs van zijn EV’s, kan Nio zijn voertuigen goedkoper op de markt brengen. Europese klanten zijn hierdoor minder kwijt aan de aanschaf van een EV, al moeten zij wel voor het gebruik van de accu betalen.
Het leasen van een accu is overigens niet verplicht. Klanten kunnen ook voor de aanschaf van de accu kiezen, waarvan zij volledig eigenaar worden. Ter vergelijking: de aanschaf van de 75 kWh accu kost zo’n 8.700 dollar meldt Qin aan Reuters, terwijl het leasebedrag per maand ongeveer 135 dollar bedraagt.
Als onderdeel van het leaseprogramma wil Nio in 2025 zo’n 1.000 batterijwisselstations aanbieden buiten China. Het merendeel van deze stations zijn gericht op Europa. Nio opende onlangs zijn eerste fabriek buiten China in Hongarije. In deze fabriek gaat de start-up onder meer batterijwisselstations bouwen. Het bedrijf kiest bewust voor productie in Europa met het oog op de transportkosten van dergelijke apparatuur, meldt Qin.
Bij een batterijwisselstation kunnen klanten van Nio de accu van hun EV in slechts enkele minuten laten omwisselen. Dit betekent in de praktijk dat zij een lege accu vervangen voor een volle accu. Zo kunnen zij direct verder rijden. Nio wil zo een sneller alternatief bieden voor huidige laadstations, waaraan voertuigen enige tijd gekoppeld moeten zijn voor het opladen van hun accu. Nio wil voor de financiering van de leasebatterijen een partnership aangaan met een Europees assetmanagementbedrijf.
Het model is overigens niet nieuw; Nio biedt China al langer accu’s via een leasemodel aan. Het werkt in het Aziatische land samen met accugigant CATL, dat accupakketten aanschaft en via een leasemodel aanbiedt.
Ook experimenteert het bedrijf sinds eerder dit jaar in Noorwegen met het leasen van accu’s voor zijn ES8, een elektrische SUV. Op dit moment beschikt Noorwegen over twee batterijwisselstations. In totaal zijn zo’n 800 exemplaren van de ES8 verkocht in Noorwegen. Bijna al deze klanten koos voor een leasemodel voor de batterijen van hun voertuig, meldt Qin. In China is dit ongeveer de helft van alle klanten. Qin meldt aan Reuters dat het Noorse experiment dusdanig succesvol is gebleken dat het bedrijf het model ook in andere landen wil uitrollen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Nio