Het vraagt nogal wat om de plannen van ElectReon te realiseren. Om non-stop te kunnen rijden met een elektrische auto moet de infrastructuur van wegen worden aangepast. Onder het wegdek moeten namelijk laadplateaus worden aangebracht en gevoed worden met stroom van het net. Elektrische auto’s moeten daarop aangepast worden, zodat zij de plateaus kunnen uitlezen.
Een ontzettende klus, natuurlijk omdat het de medewerking vraagt van overheden, het invloed heeft op het onderhoud van het wegdek en de aanpassingen aan de elektrische auto investeringen vragen die al snel de wenkbrauwen doet fronsen. Even los van het feit dat je auto altijd opgeladen is, het lijkt alsof er voor de gebruiker geen financieel voordeel te halen is.
Vooralsnog lijkt het erop dat dit deel van het plan zich maar langzaam ontwikkelt. ElecTreon zit echter niet stil. Beter haalbaar is bijvoorbeeld het systeem waarbij dezelfde technologie wordt ingezet, maar dan alleen op parkeerplaatsen bij bedrijven of bijvoorbeeld supermarkten en winkelcentra. Nu heb je laadpalen nodig. Installatie en onderhoud zijn flinke kostenposten en – gezien de groei van elektrisch rijden – kom je al snel laadplaatsen tekort. Door de plateaus op deze plekken aan te brengen kan je in theorie het hele terrein ‘laadpaal’ maken.
Het succes van de systemen van ElecTreon is sterk afhankelijk van de medewerking van autofabrikanten. Op dit moment zijn er 14 aangehaakt en dat is een goed begin, maar niet voldoende om een serieuze impact te hebben.