maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 17 mei 2023

‘Non-stop’ rijden met je elektrische auto

Is het niet geweldig? Terwijl je op weg bent met je elektrische auto wordt deze continu opgeladen. In theorie gaat de ’tank’ nooit leeg en kan de rit oneindig duren. De Israelische start-up ElectReon introduceerde dynamisch draadloos opladen een aantal jaar geleden. Hoe staat het er nu voor?

Het vraagt nogal wat om de plannen van ElectReon te realiseren. Om non-stop te kunnen rijden met een elektrische auto moet de infrastructuur van wegen worden aangepast. Onder het wegdek moeten namelijk laadplateaus worden aangebracht en gevoed worden met stroom van het net. Elektrische auto’s moeten daarop aangepast worden, zodat zij de plateaus kunnen uitlezen.

Een ontzettende klus, natuurlijk omdat het de medewerking vraagt van overheden, het invloed heeft op het onderhoud van het wegdek en de aanpassingen aan de elektrische auto investeringen vragen die al snel de wenkbrauwen doet fronsen. Even los van het feit dat je auto altijd opgeladen is, het lijkt alsof er voor de gebruiker geen financieel voordeel te halen is.

Vooralsnog lijkt het erop dat dit deel van het plan zich maar langzaam ontwikkelt. ElecTreon zit echter niet stil. Beter haalbaar is bijvoorbeeld het systeem waarbij dezelfde technologie wordt ingezet, maar dan alleen op parkeerplaatsen bij bedrijven of bijvoorbeeld supermarkten en winkelcentra. Nu heb je laadpalen nodig. Installatie en onderhoud zijn flinke kostenposten en – gezien de groei van elektrisch rijden – kom je al snel laadplaatsen tekort. Door de plateaus op deze plekken aan te brengen kan je in theorie het hele terrein ‘laadpaal’ maken.

Het succes van de systemen van ElecTreon is sterk afhankelijk van de medewerking van autofabrikanten. Op dit moment zijn er 14 aangehaakt en dat is een goed begin, maar niet voldoende om een serieuze impact te hebben.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven