Autodealers zien de vraag naar elektrische auto’s teruglopen. Potentiële klanten zijn met name onzeker over de kosten van elektrische rijden in de nabije toekomst, waarbij onder meer de veranderende regels rondom de motorrijtuigenbelasting (MRB) een belangrijke rol speelt. Denk echter ook aan de teruglopende prijzen van elektrische voertuigen (EV), waardoor klanten geneigd zijn de aankoop uit te stellen.
Wie op dit moment over een EV beschikt, hoeft hierover geen MRB te betalen. Dat verandert echter vanaf 2025. EV-rijders moeten dan een kwart van de reguliere MRB betalen, waarna zij in 2026 het volle tarief moeten betalen. In de praktijk zijn veel EV’s echter relatief zwaar door de aanwezigheid van accupakketten; het gewichtsverschil met een brandstofauto is al snel 300 tot 600 kilogram. Dit kan dan ook tot extra kosten leiden voor EV-bezitters.
Dealers zien dit terug in de interesse vanuit kopers. “Kopers zijn onzeker. Wat ons betreft is deze belastingmaatregel geen gelopen race. Er moet een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting, anders haken kopers af en halen we de klimaatdoelen niet”, zegt Paul de Waal van Bovag tegen het AD.
De teruglopende vraag is nog niet direct in cijfers terug te zien. Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders wijst tegenover het dagblad op bestelling die al vorig jaar zijn geplaatst. Met nieuwe orders gaat het juist slechter. Ook wijst Van Biezen op de subsidiepot voor de aankoop van een EV, die aan het einde van het jaar voor het eerst waarschijnlijk niet op zal zijn.
De teruglopende verkoopcijfers zijn ook van invloed op de positie van Nederland wat betreft EV-verkopen. Van Biezen meldt dat het aandeel EV’s in autoverkopen in zowel Denemarken, Finland, Noorwegen als Zweden inmiddels hoger is dan in Nederland.
Tegelijkertijd is er ook een prijsoorlog gaande in de automotive-sector. Met name het Amerikaanse Tesla speelde hierbij een belangrijk rol; het bedrijf ontkende de prijzenoorlog met forse prijsverlagingen die Tesla tot de dag van vandaag doorvoert.
KPMG meldde onlangs al dat andere autofabrikanten waaronder Volkswagen, BMW en Ford inmiddels Tesla lijken te volgen. Tegelijkertijd zetten fabrikanten steeds meer in op goedkopere EV’s, met een prijskaartje van minder dan 30.000 dollar. Deze prijsoorlog leidt ertoe dat consumenten afwachtend worden en hun aankoop uitstellen.
Ook autofabrikant Ford ziet de vraag naar EV’s teruglopen. Het bedrijf wilde samen met LG en het Turkse Koc Holding een nieuwe fabriek voor EV-accu’s openen in Turkije. Koc Holding trekt zich echter terug uit de overeenkomst die hiervoor is gesloten, meldt Reuters. Het industriële conglomeraat wijst op de huidige marktomstandigheden op de EV-markt, en wil de investering daarom niet doorzetten.
Ook Volkswagen Group stelt de komst van nieuwe accufabrieken voorlopig nu het de groei in EV-verkopen ziet afvlakken, meldt topman Oliver Blume aan Reuters. Het Duitse automerk zet voorlopig in op een tweetal Europese zogeheten gigafactories: in het Duitse Salzgitter en het Spaanse Valencia. Nieuwe accufabrieken staan vooralsnog niet op de planning.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: geralt via Pixabay