Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaat een samenwerking aan met Dieselgate.com. De partijen willen het voor ondernemers eenvoudiger maken een schadeclaim in te dienen bij autofabrikanten met het oog op het dieselfraudeschandaal.
Het dieselfraudeschandaal draait om de manipulatie van de uitstoot van dieselvoertuigen. De voertuigen stoten hierdoor in de praktijk meer uit dan op papier. Diverse fabrikanten hanteerden deze werkwijze, wat de afgelopen jaren tot veel ophef leidde. De manipulatie vond plaats met behulp van ingebouwde software.
Particulieren konden zich eerder al aansluiten bij claimactie tegen dergelijke fabrikanten. Een voorbeeld is een eerdere acties van stichting VGDES in samenwerking met de Consumentenbond. In deze zaak oordeelde de rechtbank in Den Haag eerder dat eigenaren van zogenoemde ‘sjoemeldiesels’ recht hebben op een schadevergoeding van 3.000 euro. Deze zomer bleek al dat ook eigenaren van tweedehands dieselauto’s mogelijk recht hebben op een dergelijke schadevergoeding.
De schadevergoeding is overigens nog niet definitief; Volkswagen is in beide zaken in beroep gegaan tegen de uitspraak.
Nu kunnen dus ook zakelijke gebruikers van sjoemeldiesels een schadevergoeding indienen. TLN gaat hiervoor een samenwerking aan met Dieselgate.com. Zo willen zij het indienen van een claim voor ondernemers vereenvoudigen. TLN verwacht dat ondernemers een schadevergoeding van tenminste 3.000 euro per nieuw aangeschafte getroffen diesel(bedrijfs)wagen tegemoet kunnen zien. Dieselgate.com spreekt over een vergoeding van 1.500 tot 6.000 euro.
Ook indien ondernemers hun dieselvoertuigen tweedehands hebben aangeschaft of deze hebben geleased kunnen zij aanspraak maken op een schadevergoeding. TLN en Dieselgate.com dienen de claims in in de lopende collectieve procedures tegen de autofabrikanten. Onder meer dieselvoertuigen van Mercedes, Renault, Peugeot, Fiat en Volkswagen uit de bouwjaarperiode 2009 tot 2020 vallen onder de collectieve actie.
TLN noemt de samenwerking van belang, aangezien het dieselfraudeschandaal ook van betrekking is op een substantieel aantal bedrijfswagens. Ondernemers ervaren schade door onder meer een verminderde inruilwaarde en hogere verbruikskosten dan vooraf voorgesteld. Daarnaast brengen hun dieselvoertuigen meer schade toe aan het milieu dan door de fabrikant aangegeven.
De organisatie wijst erop dat ondernemers zich tijdig registreren op het platform. “Vooral als het om voertuigen gaat vanaf 2009, dringt de tijd om zo veel mogelijk relevante voertuiginformatie te achterhalen en veilig te stellen. Geen actie betekent vaak helaas geen vergoeding”, schrijft TLN op zijn website.
Arco Krijgsman, een van de initiatiefnemers van Dieselgate.com: ‘Wij ontzorgen bedrijven die zich via het platform melden van a tot z. De urgentie zit in het zoeken en veiligstellen van alle voertuiginformatie, waarvan in de loop der jaren veel verloren gaat. En in de verificatie of het type voertuig ook sjoemelsoftware bevat of heeft bevat. Vervolgens brengen wij de claims aan in de relevante collectieve procedures.’
Op dit moment vallen de volgende autofabrikanten onder lopende procedures, waarbij TLN en Dieselgate.com claims van ondernemers willen inbrengen:
TLN sluit niet uit dat op termijn ook procedures worden gestart inzake aanvullende automerken. De regeling in samenwerking met TLN is alleen van toepassing op bedrijven die meer dan vijf diesel(bedrijfs)auto’s op naam hebben gehad. Indien dit aantal lager dan vijf was, kunnen ondernemers hier meer informatie vinden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Arek Socha via Pixabay