maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 14 december 2021

Opel zet in op waterstof met Vivaro-e HYDROGEN

De eerste Opel Vivaro-e HYDROGEN is bij Opel van de fabrieksband gerold. De waterstof-aangedreven bestelbus is geproduceerd voor Miele, fabrikant van huishoudelijke apparatuur. Het Duitse bedrijf gaat de bestelwagen dagelijks inzetten in het Rijn-Main-gebied.

Stellantis, moederbedrijf van Peugeot, Opel, Citroën en Fiat, kondigde in april aan in te zetten op waterstof-aangedreven bestelwagens. Bestaande modellen bestelwagens van deze merken worden door Stellantis aangepast voor rijden op waterstof. Concreet vormen de Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e en Peugeot e-Expert hierbij de basis. De elektrische aandrijving van deze voertuigen is aangevuld met een brandstofcel. Deze brandstofcel produceert met behulp van een chemisch proces stroom uit waterstof.

Actieradius van ruim 400 km

De Opel Vivaro-e HYDROGEN die nu van de productieband is gerold biedt – met volle waterstoftanks – een actieradius van ruim 400 kilometer WLTP. Het voertuig is voorzien van een 45 kW brandstofcel, die voldoende vermogen genereert voor het afleggen van lange afstanden op snelwegen. De waterstoftank kan in slechts drie minuten worden volgetankt, wat vergelijkbaar is met het tanken van een conventionele diesel- of benzinetank.

Het voertuig is ook voorzien van een 10,5 kWh lithium-ion batterij. Deze accu zorgt voor een dynamisch piekvermogen. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het wegrijden en accelereren kan worden ingezet. Stellantis meldt dat de batterij-opslag als reserve dient in dit soort situaties en ervoor zorgt dat de brandstofcel altijd onder optimale omstandigheden kan werken. Daarnaast zet het merk de accu in voor de opslag van energie die wordt opgewerkt met behulp van regeneratief remmen. Het is ook mogelijk de accu met behulp van een stekker op te laden, bijvoorbeeld bij een laadstation. Zo kan de actieradius van het voertuig met 50 km worden vergroot. De Vivaro-e HYDROGEN is standaard voorzien van een 11kW driefase boordlader en een laadkabel.

Geen concessies aan laadvolume

Stellantis benadrukt dat ondanks de aanwezigheid van een brandstofcel, niet wordt ingeleverd op laadvolume. De Vivaro-e HYDROGEN is leverbaar met een laadvolume van 5,3 tot 6,1 m3 en leverbaar in lengte M en L, die respectievelijke 4,95 en 5,30 meter lang zijn. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.000 kg.

Op het gebied van veiligheid is de waterstof-aangedreven bestelbus voorzien van verschillende systemen. Denk hierbij aan een achteruitrijcamera met 180 graden zicht, een Blind Spot Alert en een Park Pilot voor en achter. Ook is het infotainmentsysteem Multimedia Navi Pro aanwezig, dat bediend kan worden via stem of kleuren-touchscreen. Ook biedt dit systeem ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.

Grote afstanden emissievrij afleggen

Opel-CEO Uwe Hochgeschurtz en Head of Development Marcus Lott waren aanwezig bij de productiestart in Rüsselheim. Hochgeschurtz: “Met de nieuwe Opel Vivaro-e HYDROGEN beginnen we aan het volgende hoofdstuk van ons aanbod voor duurzame mobiliteit. Het slimme concept combineert de voordelen van waterstofaandrijving met de veelzijdigheid en de eigenschappen van onze bestverkochte lichte bedrijfswagen.”

Opel Vivaro-e HYDROGEN (bron foto: Stellantis)
De Opel Vivaro-e HYDROGEN (bron foto: Stellantis)

Lott voegt toe: “De nieuwe Opel Vivaro-e HYDROGEN voldoet perfect aan de eisen van wagenparkbeheerders. De bedrijfswagen op waterstof is de ideale oplossing voor het emissievrij afleggen van grote afstanden zonder tijd te verliezen met het opladen van batterijen. De Opel Vivaro-e HYDROGEN brengt emissievrije mobiliteit naar de toekomst, zeker voor zakelijk gebruik.”

Volkswagen Crafter HyMotion

Stellantis is niet het enige merk dat inzet op waterstof-aangedreven bestelwagens. Zo kondigde Volkswagen in 2018 al de Crafter HyMotion aan, een Volkswagen Crafter met waterstof-brandstofcel. Het gaat om een 4,2-tons bestelwagen met een actieradius van ruim 500 kilometer. Deze actieradius dankt de Crafter onder meer aan zijn waterstoftanks met een capaciteit van 7,5 kg waterstof. De Crafter HyMotion verbruikt 1,4 kg waterstof per 100 km. Een tankstop duurt slechts 4 minuten.

De Crafter is net als de Vivaro-e HYDROGEN voorzien van een lithium-ion accu. In dit geval gaat het om een exemplaar van 13,1 kWh. De 30 kW brandstofcel fungeert als range extender. De Crafter HyMotion is voorzien van dezelfde 100 kW elektromotor en transmissie als de e-Crafter.

Ook Renault kiest voor waterstof

Een ander voorbeeld is Renault, dat samen met partner Symbio in 2019 al twee lichte bedrijfswagens met een waterstof range extender introduceerde. Het ging toen om de KANGOO en MASTER Z.E. Hydrogen. Beide modellen zijn uiteindelijk echter nooit op de markt verschenen.

Renault ging begin 2021 een nieuwe samenwerking aan met Plug Power. Deze samenwerking leidde tot de oprichting van HYVIA. Dit bedrijf brengt nu een drietal waterstof-aangedreven lichte bedrijfsvoertuigen op de markt. Het gaat om een bestelwagen, een chassiscabine en een kleine stadsbus. Ook levert HYVIA ter ondersteuning van deze voertuigen waterstoftankinstallaties aan ondernemers.

Drie modellen

De Renault Master Van H2-TECH is voorzien van een 30 kW brandstofcel en 33 kWh accu. De tanks bieden capaciteit voor 6 kg waterstof. Het voertuig kent een laadvolume van 12 m3 en een bereik tot 500 km.

De Renault Master Chassis Cabine H2-TECH is op maat gemaakt voor conversies. De bestelwagen van 19 m3 is gericht op onder meer groot transport van goederen en pakketten, met een laadvermogen tot 1.000 kg. Het voertuig is voorzien van een 30 kW brandstofcel en 33 kWh accu. De waterstoftanks bieden ruimte voor 3kg waterstof. Het bereik bedraagt ongeveer 250 km.

De Renault Master Stadsbus H2-TECH biedt ruimte aan maximaal 15 passagiers. Het voertuig is voorzien van 9 zit- en 6 staplaatsen. Het voertuig is uitgerust met een 30 kW brandstofcel in combinatie met een 33 kWh accu. De tanks bieden ruimte aan 4,5 kg waterstof. Het voertuig kent hiermee een bereik van zo’n 300 km.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven