Polen wil via de rechter een stokje steken voor het verbod op de verkoop van nieuwe personenauto’s en kleine commerciële voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden per 2035. De EU-lidstaat stelt dat de sociale consequenties en impact op de automarkt zijn onderschat.
De Europese Unie wil dat per 2035 geen nieuwe personenauto’s meer verkocht worden die rijden op fossiele brandstoffen of synthetische brandstoffen. Het onderwerp is een heet hangijzer in de EU. Zo wilde de Europese Commissie ook de verkoop van personenauto’s en kleine commerciële voertuigen op synthetische brandstoffen aan banden leggen.
Hiervan zag het echter op het laatste moment af onder druk van Duitsland. De Europese Commissie en Duitsland bereikte in maart een overeenkomst over een uitzondering voor CO2-neutrale synthetische brandstoffen. Dit zijn synthetisch geproduceerde brandstoffen die zijn geproduceerd met behulp van duurzaam opgewekte stroom.
Polen vindt het plan ook met deze uitzondering echter te ver gaan. Reuters meldt dat de Poolse minister van Klimaat en Milieu Anna Moskwa het besluit van de Europese Commissie wil aanvechten bij het Hof van Justitie. Dit is het hoogste juridische orgaan binnen de EU. Moskwa bevestigt de berichtgeving tegenover Radio Zet.
Naar verwachting stapt Polen op korte termijn naar de rechter. Het stelt dat het verkoopbod op nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstoffen veel grotere markt- en sociale consequenties hebben dan de Europese Commissie aanneemt. De minister zegt te hopen dat andere EU-lidstaten zich bij de rechtszaak aansluiten.
Dat Polen tegen het verkoopverbod is is al langer bekend; de EU-lidstaat stemde als enige tegen het Europese plan. Ook andere EU-lidstaten zijn geen voorstander, maar verzetten zich minder fel. Zo onthielden Bulgarije, Italië en Roemenië zich van stemming.
Polen maakt ook deel uit van een groep EU-lidstaten die de voorgestelde Euro 7-uitstootnormen willen afzwakken. In een open brief aan andere EU-lidstaten stelden Bulgarije, Frankrijk, Hongarije, Italië, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië dat deze norm de transitie naar een emissievrije auto-industrie niet ondersteunt.
De landen stellen onder meer dat de plannen rondom de Euro 7-norm in de praktijk niet duurzaam zijn. Zo zouden autofabrikanten veel geld kwijt zijn aan het schoner maken van verbrandingsmotoren. Dit geld kunnen zij volgens de lidstaten beter besteden aan het ontwikkelen van uitstootvrije voertuigen.
De brief was gericht aan andere EU-lidstaten. Bulgarije, Frankrijk, Hongarije, Italië, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië roepen EU-lidstaten in de brief op zich eveneens tegen de Euro 7-plannen te verzetten.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Arek Socha via Pixabay