Porsche gaat fors investeren in zijn fabriek in het Duitse Stuttgart-Zuffenhausen. In totaal steekt de Duitse autofabrikant 250 miljoen euro in de fabriek, die onder meer geschikt moet worden voor de productie van elektrische voertuigen (EV’s).
De fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen is de belangrijkste fabriek van Porsche. Met de investering wil het Duitse automerk de fabriek geschikt maken voor de productie van de volledige elektrische Porsche 718. Ook de elektrische aandrijflijn van de Porsche Macan moet in de fabriek vervaardigd gaan worden.
Tegelijkertijd wil Porsche echter ook andere modellen met een traditionele verbrandingsmotor van de productieband laten rollen. Denk daarbij aan modellen met een Boxer-motor en tweedeurs-sportwagens van het merk.
Als onderdeel van de vernieuwing krijgen onder meer diverse productiesystemen een upgrade. Zo wil Porsche onder meer gebruik gaan maken van automated guided vehicle (AGV’s) bij de productie van de Taycan. AGV’s zijn mobiele robots die met behulp van infrastructuur – in veel gevallen markeringen aangebracht op de grond – hun wegvinden door een omgeving. Zij kunnen hun route vaak aanpassen op obstakels die zij onderweg tegenkomen, en zo bijvoorbeeld slim omgaan met objecten of mensen die hun weg versperren.
Porsche wil de AGV’s inzetten om zijn klassieke assemblagelijn om te toveren tot een ‘Flexiline’. Dit moet een flexibeler productieproces mogelijk maken. Onder meer met het oog op de productie van zowel elektrische voertuigen als voertuigen met een verbrandingsmotor op één productielijn.
Met de investering in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen wil Porsche daarnaast zowel zijn productiecapaciteit als -flexibiliteit vergroten. Ook wil het bedrijf aanvullende kwaliteitstesten gaan uitvoeren. Denk daarbij aan een nieuwe lichttunnel, vernieuwde akoestische testen en herontwerpen lektesten en oppervlakte-inspecties.
Ook de logistieke ruimtes in de fabriek krijgen een upgrade. Zo wil Porsche in 2025 een nieuw opslagsysteem met hoogbouwstellingen in gebruik nemen. Deze is gericht op onder meer de carrosserieafdeling en de productie van sportwagens. In september 2023 nam Porsche al een dergelijke hoogbouwstelling in gebruik, die de assemblage-afdeling van componenten voorziet.
“60 jaar Porsche 911 en 75 jaar Porsche sportwagens: het dubbele jubileum markeert een bijzonder jaar voor Porsche. De reconstructiemaatregelen en uitbreidingen van de productie van sportwagens in onze hoofdfabriek zijn een belangrijke mijlpaal voor de locatie in Zuffenhausen”, zegt Albrecht Reimold, lid van de raad van bestuur voor productie en logistiek bij Porsche. “De ombouwmaatregelen maken een grotere efficiëntie, de hoogste kwaliteitsnormen en een gemengde productie van verbrandingsmotor- en elektrische sportwagens mogelijk. Hiermee beginnen we een nieuw hoofdstuk in de productie van sportwagens op het gebied van de slimme fabriek.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel