Het Nederlandse Lightyear onthult het prototype zijn eerste zonneauto op 25 juni in Katwijk. De Lightyear One is voorzien van zonnepanelen en kan hierdoor tijdens het rijden zonder laadpaal worden opgeladen.
Een elektrische auto heeft energie nodig om te kunnen rijden. Deze energie wordt doorgaans verzameld door het voertuig aan een laadpaal te koppelen, waarna de ingebouwde accu’s worden opgeladen. Lightyear kiest voor een andere aanpak en heeft de Lightyear One uitgerust met zonnepanelen. Het voertuig kan hierdoor tijdens het rijden worden opgeladen met behulp van zonne-energie.
De hoeveelheid energie die met behulp van deze zonnepanelen kan worden verzameld is afhankelijk van de locatie en het seizoen waar de Lightyear One wordt gebruikt. Wie 20.000 kilometer per jaar rijdt in Nederland, hoeft de Lightyear One volgens de fabrikant 25 keer op te laden in een jaartijd. Ter vergelijking: een Tesla P100D moet volgens het bedrijf bij hetzelfde aantal kilometers 54 keer per jaar worden opgeladen. Lightyear stelt dat 40% van het jaarlijkse verbruik kan worden opgewekt met behulp van zonne-energie.
De Lightyear One wordt aangedreven met behulp van een viertal motoren die direct in de vier wielen van het voertuig zijn verwerkt. Deze motoren kunnen onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. De elektrische auto heeft een bereik van 600 tot 800 kilometer, wat afhankelijk is van het gebruik.
Het opladen van ingebouwde accu’s gaat volgens het bedrijf twee tot drie keer sneller dan bij andere elektrische voertuigen. De Lightyear One kan onder meer worden opgeladen via een regulier stopcontact. In dit geval kunnen de accu’s in 12 uur tijd worden opgeladen tot een bereik van zo’n 400 kilometer, of in 8 uur tijd tot een bereik van 300 kilometer. Ook bij reguliere laadpalen kunnen gebruikers terecht; de Lightyear One biedt ondersteuning voor de veelvoorkomende Type 2 stekkers en Combo 2 stekkers voor snelladen.
Net als een regulier voertuig heeft een Lightyear One onderhoud nodig. Zo moeten de stuurbekrachtigingvloeistof, het airconditioningsysteem, de remblokken en alle componenten van de vering worden geïnspecteerd. Dit onderhoud kan worden laten uitgevoerd bij gespecialiseerde garages. Lightyear wijst erop dat de Lightyear One minder bewegende onderdelen heeft dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor, wat de betrouwbaarheid van de Lightyear One ten goede komt.
De prestaties van de Lightyear One worden op afstand gemonitord door het bedrijf en met behulp van een algoritme in de gaten gehouden. Indien in deze data afwijkingen worden ontdekt ten opzichte van historische gegevens, wordt automatisch een alarmmelding gegenereerd. Op basis van deze alarmmelding kan gericht onderhoud worden geboden aan klanten.
Softwarematige updates kunnen door Lightyear op afstand naar voertuigen worden verspreid. De elektrische voertuigen hoeven hiervoor niet naar de garage.
Lightyear is opgericht door Lex Hoefsloot, Qurein Biewenga, Koen van Ham, Martijn Lammers en Arjo van der Ham, vijf voormalig teamleden van Solar Team Eindhoven. Dit team van de TU Eindhoven heeft de Stella en Stella Lux gebouwd. Deze voertuigen maken gebruik van zonnepanelen om elektrische energie op te wekken en hiermee hun elektrische motor aan te drijven. Beide voertuigen namen deel aan de Bridgestone World Solar Challenge Cruiser Class, waar het team in zowel 2013 als 2015 wereldkampioen werd.
Lightyear meldt dat bijna honderd mensen de Lightyear One inmiddels hebben gereserveerd. De Pioneer Edition van de Lightyear One – waarvan er 100 worden geproduceerd – is naar verwachting vanaf 2020 leverbaar in Europa. Andere klanten kunnen in 2021 het voertuig in ontvangst nemen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Lightyear