maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 11 december 2017

Renault levert 1.000 Renault Mégane's die met elkaar kunnen praten

Renault gaat als onderdeel van het SCOOP-project 1.000 Renault Mégane's aan vlootbeheerders leveren die met elkaar en apparatuur langs de weg kunnen communiceren. De voertuigen zijn voorzien van sensoren die data verzamelen die kan helpen het verkeer veiliger te maken en verkeersstromen te optimaliseren.

SCOOP is een Europees project gericht op de ontwikkeling van intelligente transportsystemen die de uitwisseling van informatie tussen zowel voertuigen onderling als voertuigen en apparatuur langs wegen mogelijk maken. Voertuigen worden hierbij uitgerust met sensoren die helpen omstandigheden en incidenten te detecteren, zodat deze informatie kan worden doorgespeeld naar andere voertuigen en wegbeheerders. De technologie verzamelt hiervoor allerlei data, zoals de snelheid van voertuigen, de positie van het stuur, potentiële problemen met grip door weersomstandigheden, de stand van de ruitenwissers en het inschakelen van airbags.

Tijdig waarschuwen voor incidenten

Aan de hand van deze data is het mogelijk incidenten op de weg tijdig op te merken, zodat andere weggebruikers hiervoor kunnen worden gewaarschuwd. Weggebruikers worden via pictogrammen op de hoogte gesteld van een incident, wat hen in staat stelt bijvoorbeeld tijdig hun rijgedrag aan te passen of een andere route te kiezen. Dit wordt ook wel boordsignalering genoemd.

Daarnaast wordt de data die de sensoren verzamelen gedeeld met de wegbeheerder. De data wordt hierbij door SCOOP-enabled voertuigen verstuurd naar apparatuur die langs wegen is geplaatst. Deze apparatuur stuurt de data door naar de wegbeheerder, die hierdoor onder andere meer inzicht krijgt in verkeerstrends en de impact van specifieke gebeurtenissen op verkeersstromen. De informatie kan worden gebruikt voor de optimalisatie van verkeersstromen en zowel de ontwikkeling als evaluatie van maatregelen om verkeersstromen te verbeteren. 

Daarnaast kunnen wegbeheerders sneller reageren op zowel incidenten op de weg als veranderende verkeersomstandigheden. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk aan de hand van data die SCOOP-enabled voertuigen doorsturen de maximumsnelheid aan te passen of op borden boven de weg een alternatieve route voor te stellen. Wegbeheerders kunnen automobilisten via SCOOP ook waarschuwen voor wegwerkzaamheden. Denk hierbij aan geplande werkzaamheden, maar ook aan de aanwezigheid van langzaam rijdend bouwverkeer of wegwerkers.

Gegevens doorsturen

De 1.000 Mégane’s die Renault heeft voorzien van SCOOP-apparatuur maken onderdeel uit van een testproject. Als onderdeel van dit project wordt apparatuur geplaatst langs 2.000 kilometer aan wegen rond Parijs, de A4 in Frankrijk, wegen in het departement Isère in het oosten van Frankrijk, de rondweg van Bordeau en in Bretagne. De auto’s van Renault zijn voorzien van een on-board computer, die met behulp van ITS-G5 (Intelligent Transportation Systems) technologie draadloos data kan doorsturen naar andere voertuigen en apparatuur langs de weg. Deze laatst genoemd apparatuur stuurt de informatie vervolgens door naar de wegbeheerder.

ITS-G5 is een standaard voor communicatie tussen voertuigen. De technologie communiceert op de 5,9GHz frequentieband, die specifiek is gereserveerd voor dit doeleinde. Via de technologie kunnen bewegende objecten met elkaar communiceren over een afstand van maximaal 1.000 meter. Renault meldt dat het protocol automatisch de authentificatie van ieder bericht controleert en daarnaast in real-time opereert, wat noodzakelijk is om het gebruik van het systeem veilig te maken. Alle verzameld data wordt geanonimiseerd met het oog op de privacy van gebruikers. 

Ecosysteem voor Europa’s autonome en connected auto’s

“Groupe Renault is in gesprek met verschillende Franse bedrijven om SCOOP-enabled Mégane’s in hun wagenpark op te nemen. In deze vroege fase zoeken we vlootbeheerders die de laatste connected technologie willen gebruiken om nieuwe manieren te testen die de veiligheid van medewerkers op de weg vergroten. Het testen van deze voertuigen binnen het SCOOP-project betekent ook dat zij onderdeel uitmaken van de bouw van een nieuw ecosysteem voor Europa’s autonome en connected auto’s van de toekomst”, aldus Nadine Leclair, Senior Vice President & Expert Fellow bij Groupe Renault. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Groupe Renault (foto)
Bron: SCOOP 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven