Renault gaat als onderdeel van het SCOOP-project 1.000 Renault Mégane's aan vlootbeheerders leveren die met elkaar en apparatuur langs de weg kunnen communiceren. De voertuigen zijn voorzien van sensoren die data verzamelen die kan helpen het verkeer veiliger te maken en verkeersstromen te optimaliseren.
SCOOP is een Europees project gericht op de ontwikkeling van intelligente transportsystemen die de uitwisseling van informatie tussen zowel voertuigen onderling als voertuigen en apparatuur langs wegen mogelijk maken. Voertuigen worden hierbij uitgerust met sensoren die helpen omstandigheden en incidenten te detecteren, zodat deze informatie kan worden doorgespeeld naar andere voertuigen en wegbeheerders. De technologie verzamelt hiervoor allerlei data, zoals de snelheid van voertuigen, de positie van het stuur, potentiële problemen met grip door weersomstandigheden, de stand van de ruitenwissers en het inschakelen van airbags.
Aan de hand van deze data is het mogelijk incidenten op de weg tijdig op te merken, zodat andere weggebruikers hiervoor kunnen worden gewaarschuwd. Weggebruikers worden via pictogrammen op de hoogte gesteld van een incident, wat hen in staat stelt bijvoorbeeld tijdig hun rijgedrag aan te passen of een andere route te kiezen. Dit wordt ook wel boordsignalering genoemd.
Daarnaast wordt de data die de sensoren verzamelen gedeeld met de wegbeheerder. De data wordt hierbij door SCOOP-enabled voertuigen verstuurd naar apparatuur die langs wegen is geplaatst. Deze apparatuur stuurt de data door naar de wegbeheerder, die hierdoor onder andere meer inzicht krijgt in verkeerstrends en de impact van specifieke gebeurtenissen op verkeersstromen. De informatie kan worden gebruikt voor de optimalisatie van verkeersstromen en zowel de ontwikkeling als evaluatie van maatregelen om verkeersstromen te verbeteren.
Daarnaast kunnen wegbeheerders sneller reageren op zowel incidenten op de weg als veranderende verkeersomstandigheden. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk aan de hand van data die SCOOP-enabled voertuigen doorsturen de maximumsnelheid aan te passen of op borden boven de weg een alternatieve route voor te stellen. Wegbeheerders kunnen automobilisten via SCOOP ook waarschuwen voor wegwerkzaamheden. Denk hierbij aan geplande werkzaamheden, maar ook aan de aanwezigheid van langzaam rijdend bouwverkeer of wegwerkers.
De 1.000 Mégane’s die Renault heeft voorzien van SCOOP-apparatuur maken onderdeel uit van een testproject. Als onderdeel van dit project wordt apparatuur geplaatst langs 2.000 kilometer aan wegen rond Parijs, de A4 in Frankrijk, wegen in het departement Isère in het oosten van Frankrijk, de rondweg van Bordeau en in Bretagne. De auto’s van Renault zijn voorzien van een on-board computer, die met behulp van ITS-G5 (Intelligent Transportation Systems) technologie draadloos data kan doorsturen naar andere voertuigen en apparatuur langs de weg. Deze laatst genoemd apparatuur stuurt de informatie vervolgens door naar de wegbeheerder.
ITS-G5 is een standaard voor communicatie tussen voertuigen. De technologie communiceert op de 5,9GHz frequentieband, die specifiek is gereserveerd voor dit doeleinde. Via de technologie kunnen bewegende objecten met elkaar communiceren over een afstand van maximaal 1.000 meter. Renault meldt dat het protocol automatisch de authentificatie van ieder bericht controleert en daarnaast in real-time opereert, wat noodzakelijk is om het gebruik van het systeem veilig te maken. Alle verzameld data wordt geanonimiseerd met het oog op de privacy van gebruikers.
“Groupe Renault is in gesprek met verschillende Franse bedrijven om SCOOP-enabled Mégane’s in hun wagenpark op te nemen. In deze vroege fase zoeken we vlootbeheerders die de laatste connected technologie willen gebruiken om nieuwe manieren te testen die de veiligheid van medewerkers op de weg vergroten. Het testen van deze voertuigen binnen het SCOOP-project betekent ook dat zij onderdeel uitmaken van de bouw van een nieuw ecosysteem voor Europa’s autonome en connected auto’s van de toekomst”, aldus Nadine Leclair, Senior Vice President & Expert Fellow bij Groupe Renault.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Groupe Renault (foto)
Bron: SCOOP