Autofabrikanten Renault en Nissan gaan een samenwerking aan met Waymo, een dochteronderneming van Google-moederbedrijf Alphabet. De partijen willen gezamenlijk technologie voor zelfrijdende auto's verder ontwikkelen en autonome voertuigen in zowel Frankrijk als Japan op de markt brengen. Als onderdeel hiervan richten de partijen een joint venture op.
Dit maken Renault en Nissan bekend. De samenwerking met het Amerikaanse Waymo lijkt los te staan van de fusie tussen Fiat Chrysler en Renault, waarover momenteel wordt onderhandeld. Onderdeel van deze onderhandeling is onder meer dat Renault een groot deel van zijn belang in Nissan verkoopt; Renault bezit 43% van de aandelen van Nissan.
Beide autofabrikanten zetten al langer in op autonoom rijden. Zo maakte Renault eerder bekend tegen het eind van 2022 vijftien modellen met autonome rijmogelijkheden op markt te zullen hebben gebracht. Het bedrijf doet geen uitspraken over de mate van autonomiteit die deze mogelijkheden zullen bieden. Nissan kondigde in 2018 aan in 2022 zijn ProPILOT technologie in twintig modellen te zullen hebben verwerkt. Deze technologie biedt rijondersteuning. Zo ProPILOT voorkomt onder meer dat gebruikers buiten hun rijbaan komen en zorgt dat het voertuig automatisch een vaste afstand tot zijn voorganger behoudt.
De partijen melden dat het om een exclusieve samenwerking gaag die in eerste instantie gericht is op de ontwikkeling van autonome mobiliteitsdiensten voor zowel passagiers als goederen in Frankrijk en Japan. Door hun krachten te bundelen willen de partijen gezamenlijk marktkansen onderzoeken, commercieel onderzoek uitvoeren, juridische en regulatorische uitdagingen te lijf gaan rond autonome ‘Transport-as-a-Service’ producten in Frankrijk en Japan.
Waymo is ontstaan uit het Google Self-Driving Car Project, dat in 2009 door Google werd gestart om een autonoom voertuig te ontwikkelen. Dit project werd eind 2016 voortgezet als Waymo. Dit bedrijf stelt zichzelf als doel vervoer voor iedereen veiliger en eenvoudiger te maken, zonder dat hiervoor een persoon in de bestuurdersstoel hoeft te zitten. Waymo stelt dat zijn autonome voertuigen inmiddels meer dan 10 miljoen mijl, ruim 16 miljoen kilometer, hebben afgelegd zonder bestuurder.
Waymo biedt in Phoenix in de Amerikaanse staat Arizona al langer Waymo One aan. Deze dienst stelt gebruikers in staat via een app een zelfrijdende taxi van Waymo te bestellen en zich autonoom te laten vervoeren naar hun bestemming. Gebruikers bestellen een zelfrijdende auto via de app van Waymo One, waarbij zij direct de route te zien krijgen die zij zullen afleggen. Vervolgens komt het voertuig van Waymo voorgereden, stappen de gebruikers in en worden zij naar hun bestemming vervoerd.
Het bedrijf gaat nu dus een samenwerking aan met Renault en Nissan om de technologie achter zijn zelfrijdende voertuigen verder te ontwikkelen en daarnaast autonome voertuigen op de Franse en Japanse wegen te krijgen. Waymo spreekt over de ‘ontwikkeling van langdurige, winstgevende bestuurderloze mobiliteitsdiensten’. Hiervoor worden op het hoofdkantoor van zowel Renault als Nissan in respectievelijk Frankrijk en Japan analyses uitgevoerd.
“Dit is een ideale kans voor Waymo om onze autonome technologie in samenwerking met een innovatieve partner naar het wereldwijde toneel te brengen. Met het bereik en de schaal van de Alliance (red: de samenwerking tussen Renault en Nissan), kan onze Waymo Driver transformationele mobiliteitsdiensten leveren om reizigers te bedienen en commerciële goederen af te leveren in Frankrijk, Japan en andere landen”, zegt John Krafcik, Chief Executive Officer (CEO) van Waymo.
Thierry Bolloré, CEO van Groupe Renault, verwacht dat de samenwerking de ontwikkeling van nieuwe gedeelde mobiliteitsdiensten zal versnellen. “Wij zijn van mening dat dit partnership onze inzet om nieuwe gedeelde mobiliteitsdiensten te leveren zal versnellen en voordelen zal opleveren voor het automotive ecosysteem door ons op de voorgrond te plaatsen van nieuwe business stromen rond bestuurderloze mobiliteit in onze belangrijkste strategische markten”, aldus Bolloré.
Hiroto Saikawa, president en CEO van Nissan Motor: “Naarmate we toewerken naar ons plan voor de middellange termijn – Nissan M.O.V.E 2022 – om onze business te ontwikkelen om aan de veranderende behoeften van consumenten te voldoen, stelt Nissan zich als doel een vroegtijdige leverancier van bestuurderloze mobiliteitsdiensten te zijn. Onze expertise in de wereldwijde automotive industrie en expertise in strategische partnerships stellen ons in staat kansen te verkennen om ons portfolio te laten groeien en nieuwe waarde te leveren aan klanten van Waymo, dat een erkende leider is op dit gebied.”
Op termijn willen de partijen hun activiteiten ook naar andere landen uitbreiden. Om welke landen het gaat is niet bekend gemaakt. Wel melden Renault, Nissan en Waymo expliciet dat het niet om China gaat.
Auteur: Wouter Hoeffnagel