maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 22 januari 2024

Ruim zes op de tien nieuwe auto’s in Nederland was in 2023 hybride of elektrisch

De Europese automarkt is in 2023 met 13,9% gegroeid. In totaal zijn 10,5 miljoen nieuwe auto’s op de Europese wegen verschenen. Alle Europese markten groeien, met uitzondering van Hongarije. In Nederland is 30,8% van de nieuwe voertuigen volledig elektrisch, terwijl 37,1% hybride is.

Dit blijkt uit cijfers van ACEA, de Europese brancheorganisatie voor autofabrikanten. De vraag naar auto’s is in december 2023 met 3,3% gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. ACEA wijst deze daling vooral toe aan een zeer sterk december 2022. Het gaat om de eerste maand van krimp in zestien achtereenvolgende maanden.

Met uitzondering van Hongarije groeien alle Europese markten. Koplopers zijn Italië (18,9%), Spanje (16,7%) en Frankrijk (16,1%). Duitsland maakte een relatief beperkte groei van 7,3% op jaarbasis door. ACEA schrijft dit toe aan zwakke prestaties in de maand december op de Duitse markt.

Vraag naar brandstofmotoren blijft groot

Door alle aandacht voor elektrische voertuigen, laadpalen en andere gerelateerde onderwerpen lijken automobilisten op dit moment wellicht vooral geïnteresseerd in elektrisch rijden. De cijfers van ACEA schetsen echter een ander beeld. Zo was 35,3% van de verkochte voertuigen in de EU afgelopen voorzien van een brandstofmotor. Hybride elektrische voertuigen (HEV) staan op de tweede plaats en zijn goed voor 25,8% van alle verkopen. Diesel is nog altijd goed voor 13,6%.

In Nederland is de markt anders verdeeld. Zo is 30,8% van de verkochte auto’s volledig elektrisch. Benzineauto’s volgen met 30,4%. Ook HEV’s zijn populair; 24,4% van de verkochte voertuigen in Nederland was in 2023 een HEV. Plug-in hybrids zijn met 12,7% minder populair. Dieselauto’s waren goed voor slechts 1,1% van de verkochte nieuwe auto’s in 2023.

Dip in vraag naar EV’s

Op Europees niveau is de vraag naar EV’s in december 2023 voor het eerst sinds april 2020 gedaald. De vraag liep met 16,9% terug tot 160.700 voertuigen. ACEA schrijft de krimp onder meer toe aan de relatief sterke marktprestaties in december 2022. Anderzijds is de vraag in Duitsland – de grootste afzetmarkt binnen de EU voor EV’s – met 57,6% gedaald.

Indien we echter naar heel 2023 kijken ontstaat een ander beeld. In totaal zijn afgelopen jaar op de Europese markt zo’n 1,5 miljoen EV’s geleverd. Dit komt neer op een groei van 37% ten opzichte van 2022. Het segment is goed voor 14,6% van de totale markt.

2,7 miljoen HEV’s verkocht

De vraag naar HEV’s is in 2023 op Europees niveau met 29,5% gestegen. In totaal zijn 2,7 miljoen HEV’s verkocht op de Europese markt, waarmee het segment goed is voor ruim een kwart van de markt. Onder meer in Duitsland (+38), Frankrijk (+32,6%) en Spanje (+24,3%) is de vraag gestegen.

De vraag naar plug-in hybrids is juist met 7% gedaald. Het segment is goed voor 7,7% van de markt. In diverse markten waaronder België en Frankrijk steeg de vraag, met respectievelijk 19,7% en 17,3%. Dit is echter onvoldoende om de forse krimp van de Duitse vraag naar plug-in hybrids (-74,4%) te compenseren.

Aantal verkochte benzineauto’s stijgt

Hoewel de EU inzet op een transitie naar elektrisch rijden, is het aantal verkochte benzineauto’s in 2023 met 10,6% gestegen tot 3,7 miljoen stuks. Het segment is hiermee nog altijd goed voor 35,3% van de markt. Dit is wel iets minder dan in 2022, toen benzineauto’s een marktaandeel van 36,4% hadden.

De vraag naar dieselvoertuigen daalt op Europees niveau met 9,1%. De krimp is het grootste in Spanje (-26,5%), Frankrijk (-22,2%) en Italië (-19,7%). In Duitsland nam de vraag naar dieselauto’s juist met 10,3% toe. In totaal zijn 1,4 miljoen dieselwagens verkocht in 2023, waarmee zij goed zijn voor 13,6% van de markt.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Goran Horvat via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven