Op de nieuw gebouwde productielijn assembleren zo’n 250 medewerkers binnenkort meer dan 250.000 accusystemen per jaar. Naast Škoda zullen deze pakketten ook te vinden zijn in elektrische modellen van Volkswagen, Audi en CUPRA.
“Vandaag is een hele speciale dag voor Škoda Auto. Met de productiestart van MEB accupakketten produceren we nu het allerbelangrijkste onderdeel van onze elektrische auto’s in het hart van onze onderneming.” Dat verklaart Michael Oeljeklaus. Hij is bestuurslid van Škoda Auto voor productie en logistiek. “Hiermee hebben we opnieuw een doel gerealiseerd in onze transitie naar elektromobiliteit. We hebben ongeveer 130 miljoen euro geïnvesteerd in een compleet nieuwe productielijn. We kunnen nu meer dan 250.000 MEB accupakketten per jaar produceren. Voor onze eigen e-modellen, én die van de andere merken van de Volkswagen Groep. Ons doel is duidelijk. We willen tegen 2030 in de drie Tsjechische fabrieken van Škoda e-componenten of e-voertuigen produceren.”
Škoda’s nieuwe assemblagelijn voor MEB accupakketten stelt nieuwe normen. Normen op het gebied van efficiency, automatisering, precisie en digitalisering. In samenwerking met VW Group Components en partnerbedrijven en leveranciers zet het merk met de productie van batterijsystemen een belangrijke stap in de transitie naar elektromobiliteit. Eind 2023 bereikt Škoda de volgende mijlpaal. Dan is de tweede uitbreidingsfase gerealiseerd. Daarmee kan de fabriek in totaal meer dan 380.000 accupakketten per jaar produceren.
In Europa ligt de hoofdfabriek van Škoda in Mladá Boleslav. Dit is de enige productielocatie buiten Duitsland waar MEB accupakketten worden vervaardigd. De kleinste versie met acht modules heeft een capaciteit van 55 kWh en de middelgrote versie met negen modules 62 kWh. Het grootste accupakket met 12 modules heeft 82 kWh aan opslagcapaciteit. De componenten van een MEB accupakket omvatten naast de modules van elk 24 cellen een behuizing met een geïntegreerd koelsysteem, een accumanagementsysteem en de benodigde elektrische aansluitingen.
Škoda produceert ook andere e-componenten in Mladá Boleslav. Sinds het najaar van 2019 worden er hoogvoltage tractiebatterijen vervaardigd die worden gebruikt in de Superb iV, Octavia iV en in plug-in hybridemodellen van andere merken van de Volkswagen Groep.
De transformatie van de onderneming is in een stroomversnelling gekomen als gevolg van de nieuwe productielijn. In lijn met de Next Level – Škoda Strategy 2030 is Škoda van plan om tegen het einde van dit decennium in alle drie de productielocaties van het merk e-modellen of e-componenten te produceren. De onderneming verwacht tegen die tijd het aandeel volledig elektrische auto’s in Europa – afhankelijk van de marktontwikkelingen – te hebben verhoogd naar 50 tot 70 procent. In lijn daarmee blijft ŠKODA zijn modellengamma de komende jaren elektrificeren. Tegen 2030 wordt de modelrange met nog eens drie volledig elektrische modellen uitgebreid. Deze zullen qua prijs en grootte allemaal onder de Enyaq iV liggen.
Bron & beeld: Škoda