Transit-versnellingsbakken zijn uitgerust met een synchronisatiehuls, een onderdeel in de bak dat zorgt voor soepel en betrouwbaar schakelen. Tijdens de productie ondergaat deze hoes een hardingsproces met behulp van inductiegereedschap, waarbij temperaturen oplopen tot 820 graden Celsius.
Ford Pro ingenieurs hebben een speciaal ge-3D-print koperen inductiegereedschap ontworpen dat de warmte beter verdeelt. Het levert een sterker versnellingsbak onderdeel op. Bovendien gaat het gebruik van 3D-printen verspilling tegen, terwijl het gebruik van zonne-energie voor het proces de uitstoot vermindert.
“Dit was een unieke uitdaging omdat koper doorgaans niet wordt gebruikt in het 3D-printproces. Maar het team was vastbesloten een manier te vinden om het te laten werken”, zegt Stefan Zimmermann, productie- en fabrieksengineering manager. “We zagen een duidelijk voordeel voor onze klanten dat een echt verschil zal maken voor een langdurige, betrouwbare inzet van de Transit in hun dagelijkse activiteiten.”
Ford Pro heeft dit innovatieve hulpmiddel vorig jaar voor het eerst gebruikt bij de productie van de Transit-bestelwagens. De vindingrijkheid van het team werd erkend met een Henry Ford Technology Award 2023 voor productie.
Bron: Ford
Lees ook: Ford ondersteunt eerste in Europa gebouwde elektrische Ford met 3D-printcentrum