Een elektrisch voertuig heeft een beperkt bereik en moet hierdoor met enige regelmaat worden opgeladen. Met name bij langere ritten kan dit een nadeel zijn, aangezien het opladen van de accu in elektrische voertuigen doorgaans aanzienlijk langer duurt dan het voltanken van een traditioneel voertuig met een verbrandingsmotor. Een systeem van het Zweedse bedrijf Power Swap kan uitkomst bieden.
Power Swap is een Zweedse start-up die recentelijk een crowdfunding campagne heeft afgerond en gesteund wordt door het Swedish Energy Agency, onderdeel van het Zweedse ministerie voor Milieu en Energie. Het bedrijf werkt aan een systeem waarmee volledig automatisch de lege accu van een elektrisch voertuig kan worden vervangen voor een vol exemplaar. Het voertuig wordt hiervoor naast een Power Swap station geparkeerd, waarna een robot vanaf de zijkant onder het voertuig reikt en de lege accu uit het voertuig verwijderd. Een volle accu wordt vervolgens terug in het voertuig geplaatst, zodat de bestuurder direct verder kan rijden.
Het bedrijf geeft aan dat een accu binnen twee minuten kan worden vervangen door een vol exemplaar. Dit is korter dan de tijd die nodig is om de brandstoftank van een auto met verbrandingsmotor vol te tanken. Power Swap wil de accu’s via een leaseconstructie gaan aanbieden, wat volgens de start-up betekent dat fabrikanten elektrische voertuigen zonder accu kunnen gaan leveren. Aangezien de accu in een elektrische voertuig één van de grootste kostenposten is, kunnen elektrische voertuigen hierdoor goedkoper worden geproduceerd. Power Swap verwacht dat de aanschafprijs van elektrische voertuigen hierdoor lager kan worden dan die van auto’s met een verbrandingsmotor.
De lege accu wordt vervolgens opgeladen in een speciaal laadstation. De accu’s worden in dit station over een langere periode opgeladen om de belasting op het elektriciteitsnetwerk te beperken. De Power Swap stations kunnen direct op de grond worden geplaatst en vereisen naast de energievoorziening geen speciale infrastructuur. De stations kunnen bijvoorbeeld op parkeerplaatsen of bij tankstations worden geplaatst.
De installatiekosten zijn volgens Power Swap beperkt, al noemt het bedrijf geen concrete bedragen. De Zweedse start-up wijst erop dat een Power Swap station in relatief korte tijd veel klanten kan bedienen, terwijl elektrische voertuigen langere tijd aan een laadpaal gekoppeld moeten zijn. Hierdoor zijn aanzienlijk meer laadpalen nodig om dezelfde hoeveelheid elektrische voertuigen op te laden. De start-up stelt dat het bouwen van een infrastructuur met Power Swap stations bij een bestaand tankstation of parkeerplaats hierdoor goedkoper is dan het plaatsen van duizenden oplaadpalen.
Het Power Swap systeem is nog in ontwikkeling. Het bedrijf geeft aan in eerste instantie te werken aan een demonstratiesysteem, dat gebruikt kan worden om fabrikanten van accu’s en autofabrikanten te overtuigen van het systeem. Vervolgens wil het bedrijf een kleinschalige infrastructuur met Power Swap systemen gaan bouwen, bijvoorbeeld in zijn thuisland Zweden. De start-up geeft aan in deze fase in enkele grote steden vijf tot tien systemen te willen plaatsen, plus nogmaals tien systemen tussen deze steden. Deze infrastructuur kan vervolgens op termijn worden uitgebreid.
Het bedrijf heeft al een deal gesloten met de Zweedse fabrikant van elektrische voertuigen ECar, dat werkt aan het eerste automodel ter wereld dat compatibel is met het Power Swap systeem. Als onderdeel van een pilotproject wordt momenteel het eerste exemplaar van dit model geproduceerd.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Power Swap (foto)