Elektrische voertuigen (EV’s) zijn niet voor iedereen geschikt, stelt Stellantis-topman Carlos Tavares. Waar EV’s in sommige regio’s uitkomst bieden, zijn de huidige generatie EV’s lang niet voor alle gebruikers wereldwijd relevant. Onder meer de grote hoeveelheid benodigde grondstoffen en de instabiliteit van elektriciteitsnetwerken in veel landen vormt een groot obstakel.
Tavares doet zijn uitspraken in een gesprek met Automotive News. De Stellantis-CEO is een van de vijf experts die spreekt op het jaarlijkse Freedom of Mobility Forum. Hij ziet diverse obstakels voor de wereldwijde omarming van de EV’s. Zo wijst Tavares op de grote hoeveelheid grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accucellen. Zo vraagt een accupakket voor een EV al snel om 500 kg aan grondstoffen.
Tavares zet vraagtekens bij de milieu-impact hiervan en wijst erop dat EV’s juist bedoeld om het milieu te ontlasten. Ook vindt de Stellantis-topman de hoeveelheid grondstoffen niet in verhouding staan met het bereik dat het accupakket vervolgens oplevert.
Ook Roberto Schaeffer, hoogleraar ‘energy economics’ aan de Universiteit van Rio de Janeiro in Brazilië, is kritisch. Schaeffer is één van de andere experts die op het event aan het woord komt. De hoogleraar wijst onder meer op de instabiliteit van elektriciteitsnetwerken in veel landen wereldwijd. Ook wijst Schaeffer op de kosten die verbonden zijn aan elektrisch rijde. De hoogleraar verwacht dat EV’s financieel voor veel mensen nog decennia onbereikbaar zijn.
Dat de omarming van EV’s in veel landen niet zo snel gaat als gehoopt is al langer duidelijk. Zo is ongeveer 5,18 procent van het Nederlandse wagenpark elektrisch. In absolute aantallen gaat het om 490.820 EV’s in Nederland, op een totaal van 9.473.035 voertuigen. De stijging is met name te danken aan de zakelijke markt, stelt voorzitter Bert de Kroon van BOVAG Autodealers. “Grote bedrijven zijn minder afhankelijk van fiscale stimulering. Maar wanneer we kijken naar het aandeel van de particuliere markt, zien we dat het aantal consumenten dat een nieuwe EV koopt ver achterblijft op de zakelijke markt”, aldus De Kroon.
Het aantal verkochte EV’s is in het eerste kwartaal van 20 procent gestegen. In totaal zijn 13.051 nieuwe EV’s geregistreerd. Alleen hybride voertuigen zijn vaker op kenteken gezet in het eerste kwartaal (15.406 stuks). De Kroon noemt dit een hoopvol gegeven en een duidelijk signaal aan de overheid. “Het aanbod groeit en wordt steeds breder. Beweeg mee met extra stimulatie en versnel de vergroening, juist zonder de consument achter te laten”, zegt De Kroon.
Huub Dubbelman, sectievoorzitter personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging, voegt toe: “De stijgende ingroei van elektrische auto’s is niet alleen belangrijk voor de nieuwverkoop, maar op termijn ook voor de ontwikkeling van de tweedehands markt. De start van het eerste kwartaal was veelbelovend en met een prognose van 360.000 nieuwe auto’s voor 2024 liggen het aantal registraties op schema.”
Op de Nederlandse tweedehandsmarkt zijn EV’s echter minder populair. Zo blijkt uit cijfers van Gaspedaal.nl en Autotrack verzameld door Automotive Mediaventions dat in maart 2024 tweedehands dieselauto’s nog altijd populairder zijn dan tweedehands EV’s. Zo was 7,4% van de zoekopdrachten op de platforms gericht op een gebruikte elektrische voertuigen, terwijl 8% gericht was op een gebruikte dieselwagen. Diesel-hybride voertuigen waren goed voor 1,3% van de zoekopdrachten. Met 54,5% waren veruit de meeste zoekopdrachten gericht op een gebruikte benzine-auto. In 26,3% van gevallen zochten gebruikers naar een benzine-hybride voertuig.
Hoewel de omarming van EV’s groeit, loopt Nederland bijvoorbeeld sterk achter op Noorwegen. Waar in Nederland inmiddels ruim vijf procent van het wagenpark elektrisch is, ligt dit percentage volgens cijfers van Reuters in Noorwegen inmiddels op 24%. EV’s liggen hiermee goed op koers om het aantal benzinevoertuigen op de Noorse wegen in te halen; momenteel rijdt 27% van de Noorse auto’s op benzine. Diesel is met 37% nog altijd het populairst onder de Noren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Pixabay / Gerd Altmann