Op 1 september 2022 telde het Nederlandse wagenpark bijna 9,2 miljoen personenauto’s. 79 procent hiervan heeft een benzinemotor, oftewel 7,2 miljoen stuks. Eerder dit jaar dook het aantal diesels al voor het eerst sinds begin deze eeuw onder de grens van 1 miljoen. Op 1 september waren dat er iets minder dan 950.000. Dit komt overeen met ruim 10 procent aandeel. Het totale aantal elektrische personenauto’s bedroeg begin deze maand 303.348. Op 1 januari 2020 waren dit er nog geen 108.000. Daarnaast zijn er nu bijna 600.000 auto’s met een zogenoemde hybride aandrijving -al dan niet met een stekker. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als ruim 2,5 jaar geleden.
Er komen steeds meer nieuwe merken en elektrische modellen op de Europese markt. Dat is ook te zien in de samenstelling van het wagenpark en het gevolg van grootschalige investeringen in zero emissie personenauto’s. Deze ontwikkeling is blijvend waardoor het aanbod van modellen blijft groeien.
Momenteel is nog ongeveer 20 procent van alle elektrische auto’s in Nederland een Tesla. Welgeteld 61.635 exemplaren op 1 september. Eén op de acht (12,5 procent) is een Volkswagen. Iets meer dan 9 procent is een Hyundai en iets minder dan 8 procent is van Kia. Audi completeert de top-vijf met bijna 6 procent marktaandeel. De Tesla Model 3 is met een aandeel van 14 procent van alle EV’s het populairst, gevolgd door de Kia Niro met ruim 6 procent en de Hyundai Kona met 5,5 procent. De Volkswagen ID.3 is goed voor 5,3 procent marktaandeel en 4,3 procent is een Renault Zoe.
De groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland was in belangrijke mate te danken aan het stimuleringsbeleid. Deze voordelen worden elk jaar verder afgebouwd. Na 2025 is er op dit moment zelfs helemaal nog niet in beleid voor EV’s voorzien. Daardoor vlakt de ingroei van EV’s volgens de verwachtingen af. Tegelijkertijd heeft het kabinet de ambitie dat in 2030 honderd procent van de nieuwverkopen elektrisch is. Om de klimaatdoelen voor de sector mobiliteit in beeld te houden én te werken aan een gezond tweedehands aanbod van EV’s voor Nederlanders, zal er ook na 2025 nog gericht EV-beleid nodig zijn voor zowel de zakelijke als particuliere markt. Besluitvorming hierover wordt in het voorjaar van 2023 verwacht. BOVAG en RAI Vereniging hebben samen met de ANWB, Stichting Natuur & Milieu en VNA een autobelastingenplan gemaakt dat de klimaatdoelen haalbaar én betaalbaar binnen bereik brengt.
Bron: Bovag
Beeld: Beeld: Pixabay / geralt