De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2% van de pot beschikbaar.
Het is het laatste jaar dat de zogeheten Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) beschikbaar is voor gebruikte elektrische personenauto’s. Het nieuwe kabinet zet een streep door de subsidiepot, die per 2025 niet meer bestaat.
De subsidie van 2.000 euro is beschikbaar voor particulieren die woonachtig zijn in Nederland en een gebruikte elektrische personenauto op hun naam zetten. De subsidiepot is uitsluitend gericht op EV’s die bij een autobedrijf met RDW-erkenning zijn aangeschaft.
Om in aanmerking te komen moet een voertuig volledig elektrisch zijn aangedreven, een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben en een cataloguswaarde van minimaal 12.000 euro en maximaal 45.000 euro. Wie SEPP ontvangt moet het voertuig minimaal drie jaar op naam laten staan.
De subsidiepot bevat nog 538.173 euro, terwijl 28.861.827 euro is toegekend. Dat betekent concreet dat de subsidie die jaar op het moment van schrijven voor 14.430 gebruikte elektrische personenauto’s is toegekend. Tegelijkertijd is nog voor 269 voertuigen subsidie beschikbaar.
De SEPP is overigens ook beschikbaar voor nieuwe elektrische voertuigen. De vraag naar deze subsidie is aanzienlijk minder groot dan die voor de subsidie voor gebruikte EV’s. Zo is in totaal 58 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld, waarvan 27,7 miljoen euro is toegekend. Dat betekent dat nog altijd bijna 30,3 miljoen euro beschikbaar is, wat neerkomt op 52% van de subsidiepot.
Ook voor de SEPP voor nieuwe EV’s valt volgend jaar het doek.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Goran Horvat via Pixabay