Het kabinet zet in op waterstof als brandstof voor vrachtwagens en ander zwaar verkeer. Het komt met een subsidieregeling voor onder meer waterstoftankstations en -vrachtwagens, die de omarming moet vergroten. Voor de regeling is in eerste instantie 22 miljoen euro beschikbaar.
Dit schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Heijnen: “Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten. Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen. Onze transportsector is ambitieus en ik ook, samen kunnen we tempo maken”.
De subsidieregeling moet waterstof als brandstof voor wegvervoer een impuls geven. De staatssecretaris zet in op een combinatie van technieken voor rijden zonder uitstoot. Denk daarbij aan elektrisch rijden op een batterij, maar ook aan waterstof. De Nederlandse plannen sluiten aan bij de Europese regelgeving. Deze schrijft voor dat meer waterstof gebruikt moet worden in zowel de industrie als transportsector. In de gehele EU moet langs de snelweg elke 100 tot 150 kilometer en bij de grote stedelijke knooppunten een waterstoftankstation komen.
Op dit moment telt Nederland veertien waterstoftankstations. Deze zijn niet allemaal ingericht voor zware vrachtwagens. Het tekort aan waterstoftankstations vormt volgens de staatssecretaris een drempel voor het investeren in waterstofvrachtwagens. Doordat er echter weinig waterstofvrachtwagens op de Nederlandse wegen rijden, is het openen van een waterstoftankstation eveneens niet aantrekkelijk. Heijnen spreekt van een ‘kip-ei probleem’.
Met behulp van de subsidieregeling wil de staatssecretaris de patstelling doorbreken. Subsidie is volgens Heijnen nodig aangezien waterstofvrachtwagens of -bussen aanzienlijk duurder zijn in aanschaf dat varianten op diesel.
De subsidieregeling is naar verwachting begin 2024 beschikbaar. Subsidie is gericht op plannen die de realisatie van een waterstoftankstation combineren met de aanschaf van de bijbehorende vrachtwagens. Per tankstation gaat het om gemiddeld zo’n 20 tot 25 waterstofvrachtwagens. Partijen mogen samenwerkingen aangaan voor het voldoen aan de eisen van de regeling.
De 22 miljoen euro die Heijnen voor de subsidieregeling beschikbaar stelt is naar schatting goed voor de realisatie van waterstoftankstations en aanschaf van vrachtwagens op vijf tot tien plekken in Nederland. Het exacte aantal hangt af van de exacte projectvoorstellen die partijen indienen. Heijen erkent dat dit een goed begin is, maar meer nodig is om de omarming van waterstof grootschalig van de grond te krijgen. De staatssecretaris verkent daarom de komende periode hoe meer budget kan worden vrijgemaakt.
Bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland Elisabeth Post: “Het is belangrijk en goed dat er geïnvesteerd wordt in de infrastructuur van zero-emissie voertuigen”, zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland. “Dat geldt niet alleen voor batterij-elektrische voertuigen, maar zeker ook voor waterstof-elektrische. Het is dus goed dat IenW helpt om daarin belangrijke stappen te zetten. De komende jaren is de uitdaging om snel verder op te schalen.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: akitada31 via Pixabay