Fabrikant van transceivers Aquantia, technologiebedrijf Bosch, producent van onder meer banden en remsystemen Continental, ontwikkelaar van grafische kaarten NVIDIA en autofabrikant Volkswagen richten de Autonomous Vehicles (NAV) Alliance op. Deze nieuwe alliantie is gericht op de ontwikkeling en standaardisatie van snelle netwerkverbindingen in auto's, iets wat volgens de betrokken partijen van cruciaal belang om level 5 autonoom rijden mogelijk te maken.
Een groot aantal bedrijven werkt aan autonome voertuigen. Dergelijke voertuigen zijn voorzien van sensoren en verzamelen continu grote hoeveelheden data. Deze gegevens worden onder andere gebruikt om de exacte positie van het voertuig te bepalen, de optimale route naar een bepaalde bestemming vast te stellen en obstakels te detecteren. De hoeveelheid data die autonome voertuigen verzamelt neemt naar verwachting alleen maar verder toe naarmate voertuigen een hogere mate van autonomiteit bieden.
“Redundantie en diverse AI-algoritmes zijn de sleutel tot level 5 automatisering (red: waarbij voertuigen in ieder scenario volledig autonoom kunnen rijden). De hoeveelheid data die door de verschillende typen sensoren (camera, radar, lidar, ultrasound) worden verzameld kan al snel 32TB per 8 uur bedragen. Dit niveau van dataoverdracht vereist een nieuwe soort supersnelle netwerken, zoals Multi-gig Ethernet. De NAV Alliance gaat de ontwikkeling van betrouwbare next generation netwerkplatformen voor zelfrijdende auto’s katalyseren”, licht James Hodgson, Senior Analyst Autonomous Driving bij ABI Research, toe.
De betrokken partijen wijzen erop dat een autonoom voertuig in feite een datacenter op wielen is. Dit datacenter functioneert als een ‘geavanceerd zenuwstelsel’ voor zelfrijdende voertuigen. Het zenuwstel bestaat uit ECU’s, CPU’s, GPU’s, high-definition camera’s, sensoren, gateways en opslagapparatuur. Deze apparatuur is verbonden via een snel Ethernet netwerk, dat snelheden van meerdere gigabit per seconde (Gbit/s) mogelijk maakt. Dit zenuwstelsel wordt door de partijen ‘Networking for Autonomous Vehicles’ (NAV) genoemd.
De NAV Alliance heeft verschillende doelstellingen:
“Het realiseren van volledig autonoom rijden en de visie van een ongeluk-vrije toekomst is in belangrijke mate afhankelijk van naadloze communicatie binnen voertuigen. Om te helpen aan de level 4/5 vereisten van de NAV Alliance’s ontwikkel- en testwerk te voldoen, levert Bosch voertuigcomputers, centrale gateways, hoge resolutie camera’s en sensoren. Samen met onze alliantiepartners dragen we bij aan het creëren van een gestandaardiseerd netwerk dat zowel veilig, betrouwbaar als redundant is en helpt autonoom rijden naar onze wegen te brengen”, aldus Viktor Molnar, Senior Vice President Body Electronics bij Robert Bosch.
“Autonome voertuigen vereisen een onboard AI (red: kunstmatige intelligentie) supercomputer, die is ontworpen voor functionele veiligheid en in staat is grote hoeveelheden data van sensoren te verwerken op redundante en diverse deep neural netwerken en algoritmen. Multi-Gig Ethernet heeft zichzelf wat betreft interoperabiliteit en schaalbaarheid bewezen, waarmee het een logische keuze is voor automotive connectiviteit en het leveren van kritieke data van de sensor suite naar de AI-hersenen van het voertuig”, zegt Gary Hicok, Senior Vice President of Hardware Development bij NVIDIA.
Geïnteresseerde partijen kunnen toetreden tot de NAV Alliance. Meer informatie over de alliantie en mogelijkheden om hieraan deel te nemen is te vinden op NAV-Alliance.org.
De NAV Alliance staat overigens los van het Car Connectivity Consortium, ondanks dat diens domeinnaam NAV-Alliance.com anders doet vermoeden. Het Car Connectivity Consortium richt zich op het verbinden van smartphones en voertuigen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de MirrorLink standaard om smartphones vanaf het dashboard of stuurwiel aan te sturen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: NAV Alliance
Bron: Aquantia
Bron foto: Pixabay / 0532-2008