Het is goed mogelijk dat het verkoopverbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotor wordt uitgesteld. Dit stelt althans Lutz Meschke, Chief Financial Officer (CFO) bij Porsche.
Meschke wijst in gesprek met Automotive News op diverse obstakels die hij ziet voor de uitfasering van traditionele verbrandingsmotor in de EU. Hij wijst op de dalende vraag naar EV’s vanuit de EU. Zo bleek eind vorig jaar nog dat de markt voor EV’s krimpt, onder meer door onzekerheid bij potentiële kopers met betrekking tot motorrijtuigenbelasting (MRB). Door de aanwezigheid van accupakketten zijn EV’s over het algemeen aanzienlijk zwaarder dan tegenhangers met traditionele verbrandingsmotor. Het gewichtsverschil loopt al snel op enkele honderden kilo’s.
Dit kan leiden tot een hoge MRB. Wie op dit moment over een EV beschikt, hoeft geen MRB te betalen. Daar komt per 2025 verandering in; EV-rijders moeten dan een kwart van de reguliere MRB betalen. De belasting gaat in 2026 verder omhoog; EV-rijders betalen dan de volle mep.
Ook Bovag uitte eerder al zijn zorgen over de MRB op EV’s. “Kopers zijn onzeker. Wat ons betreft is deze belastingmaatregel geen gelopen race. Er moet een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting, anders haken kopers af en halen we de klimaatdoelen niet”, zei Paul de Waal van Bovag eerder tegen het AD.
Daarnaast wijst Meschke op discussie die in veel EU-landen is ontstaan over het verkoopverbod. Denk daarbij aan Duitsland, dat zich in maart 2023 plotseling tegen het EU-brede verkoopverbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s keerde. De EU en Duitsland bereikten uiteindelijk een akkoord, waarbij meer ruimte is gecreëerd voor auto’s die op duurzame brandstoffen rijden. Het gaat daarbij om synthetische brandstoffen, die gemaakt worden van elektriciteit, biomassa of koolstof.
Ook andere landen zijn kritisch. Zo pleitten een vijftal EU-lidstaten in juni 2022 voor uitstel van het verbod; de landen willen dat het verbod pas in 2040 ingaat. Het gaat daarbij om Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije. De landen kwamen met een tegenvoorstel. Waar de EU inzet op een reductie van 100% van de CO2-uitstoot in 2035, pleitten de vijf EU-lidstaten voor een reductie van 90% in dat jaartal. In 2040 zou de verkoop van nieuwe personenauto’s met verbrandingsmotor vervolgens alsnog volledig zijn uitgebannen.
Meschke ziet overigens een belangrijke rol weggelegd voor subsidies voor het stimuleren van de omarming van EV’s. Het zou de CFO van Porsche dan ook niet verbazen als subsidies op EV’s terugkeren indien de zwakke vraag aanhoudt.
Ook RAI Vereniging wijst op het belang van subsidies. De vereniging pleitte in oktober 2023 nog voor voortzetting van de subsidiëring en fiscale stimulering van elektrisch rijden. Ook RAI Vereniging wijst op het zwaardere gewicht van EV’s, en stelt dat EV-rijders niet bestraft mogen worden voor een duurzame keuze.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Pixabay / Gerd Altmann