maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 12 november 2019

Toyota en BYD bundelen krachten rond elektrische voertuigen

Toyota Motor Corporation en BYD Company richten een joint venture op. De partijen bundelen hun krachten rond de ontwikkeling van elektrische voertuigen met accu's (battery electric vehicles / BEV). Binnen de joint venture gaan BYD en Toyota zich bezig houden met het ontwerpen en ontwikkelen van BEV's en componenten voor deze voertuigen.

De joint venture wordt gevestigd in China en moet in 2020 zijn opgericht. Beide bedrijven hebben een aandeel van 50% in de gezamenlijke onderneming. Het werknemersbestand van de joint venture – waarvan de naam vooralsnog onbekend is – wordt gevuld met ingenieurs van beide bedrijven die momenteel al betrokken zijn bij R&D-activiteiten rond elektrische voertuigen. 

BYD

BYD Company is een bedrijf dat in 1995 is opgericht en is gevestigd in het Chinese Shenzhen. Het bedrijf richt zich op de productie van auto’s, batterijen en componenten voor onder meer mobiele telefoons. BYD is sinds 1998 in Europa actief; het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Rotterdam. Het bedrijf levert in Europa onder meer elektrische bussen, vorkheftrucks en monorailtrein genaamd SkyRail. 

Ook met personenauto’s is het bedrijf in Europa al langer actief. Zo werd AutoBinck in 2008 aangesteld als importeur van BYD in Nederland, Hongarije, Slovenië, Slowakije en Tsjechië. De gemeente Rotterdam sloot in 2011 een overeenkomst met BYD voor de levering van een drietal elektrische taxi’s, waarbij gekozen is voor de BYD e6. Sinds april 2013 beschikt Schiermonnikoog over een zestal elektrische lijnbussen van de Chinese fabrikant. 

Elektrische bedrijfswagen

BYD introduceerde begin dit jaar een drietal elektrische bedrijfswagens voor de Europese markt. Het gaat om de 7,5-tons vrachtwagen T6 en de 40-tons terminaltrekker Q1M, bedoeld voor gebruik op luchthavens, in havens en distributiecentra. Ook lanceerde het bedrijf de T3, waarmee het bedrijf zijn eerste elektrische bestelbus op de Europese markt uitbrengt. Het bedrijf wil de komende jaren een volledige reeks 100% elektrische lichte en zware commerciële voertuigen lanceren in Europa. 

Isbrand Ho, Managing Director van BYD Europe, meldde bij de introductie van deze modellen in Europa marktleider te zijn met elektrische stadsbussen en inmiddels zijn 50.000ste elektrische bus te hebben geproduceerd. Ho verwacht dat BYD in 2019 zijn 3.000ste elektrische heftruck aflevert aan Europese klanten.

Toyota

Ook Toyota is al langer actief met elektrische voertuigen. Het bedrijf is onder meer bekend van het hybride model Prius, die een traditionele brandstofmotor combineert met een elektromotor. Toyota zette hiermee in 1997 naar eigen zeggen de eerste op grote schaal geproduceerde hybride auto op de markt.

Toyota kondigde in april een volledig elektrische versie van de CH-R aan, die gericht is op de Chinese markt. Het bedrijf wil in 2020 meer dan tien elektrische voertuigen aanbieden. De lancering van de elektrische C-HR in China is een bewuste keuze; China is wereldwijd de grootste afzetmarkt voor Chinese voertuigen. Ook kondigde het bedrijf de volledig elektrische Toyota Proace en Proace City aan, die in respectievelijk 2020 en 2021 beschikbaar zijn.

Joint venture

Nu bundelt BYD dus zijn krachten met Toyota Motor Corporation. “We willen de ontwikkelkracht en sterke positie in de BEV markt van BYD combineren met Toyota’s kwaliteit en veiligheidstechnologie om met de beste BEV producten zo vroegtijdig mogelijk in te spelen op marktvraag en klantbehoeften”, legt Lian Yu-bo, senior vice president bij BYD, uit. Shigeki Terashi, executive vice president bij Toyota, voegt toe: “Gezien ons gezamenlijk doel om een breed gebruik van elektrische voertuigen te promoten, zijn we verheugd dat BYD en Toyota ’teamgenoten’ worden, hun rivaliteit opzij zetten en samenwerken. We hopen dat zowel BYD als Toyota zich verder kunnen ontwikkelen en kunnen uitbreiden dankzij dit nieuwe bedrijf met BYD.”

De joint venture is specifiek gericht op Chinese klanten. “Met het nieuw opgerichte gezamenlijke R&D-bedrijf werken Toyota en BYD samen om de ontwikkeling te stimuleren van BEV’s die aantrekkelijk zijn voor Chinese klanten”, schrijft Toyota in een persbericht. Door de brede omarming van BEV’s te stimuleren willen de partijen bijdragen aan het verbeteren van het milieu. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Toyota & BYD

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven