Autofabrikant Toyota kondigt aan in samenwerking met NEDO en Sharp Corporation te gaan experimenteren met een Toyota Prius die kan worden opgeladen met behulp van zonnepanelen op het dak. Het onderzoek moet helpen het bereik via een dergelijk systeem te vergroten en de efficiëntie van elektrische voertuigen met zonnepanelen te verhogen.
Binnen het project wordt gebruik gemaakt van zonnepanelen met een conversie-efficiëntie van 34%. Deze panelen zijn eerder ontwikkeld als onderdeel van een project onder leiding van NEDO, waarbinnen een ingebouwd zonnepaneel is ontworpen. Dit paneel is door Toyota op het dak, de motorkap, de achterklep en andere delen van de Prius PHV geplaatst. De zonnepanelen leveren samen een vermogen van 860 Watt, wat ongeveer 4,8 keer zoveel is als de commerciële versie van de Prius PHV met zonnepanelen.
Met behulp van de zonnepanelen kan het testvoertuig zowel tijdens het rijden als geparkeerd worden opgeladen. Dit vergroot de opbrengst van de zonnepanelen en daarmee zowel het bereik van het voertuig op elektriciteit als het verbruik van traditionele brandstof. Naast een elektromotor is de Prius PHV ook voorzien van een traditionele verbrandingsmotor.
Het voertuig wordt vanaf eind deze maand getest op de openbare weg in verschillende regio’s in Japan getest, onder meer in Toyota City in het Aichi prefectuur bij Tokio. Tijdens het project wordt data verzameld om het zonnesysteem door te ontwikkelen en verder te verfijnen. Deze data wordt deels gedeeld met NEDO en Sharp. De voordelen van het systeem worden beoordeeld door de PV-powered Vehicle Strategy Committee, die door onder meer NEDO wordt gesponsord.
De Toyota Prius PHV met zonnepanelen (bron foto: Toyota)
De Toyota Prius PHV is overigens al langer leverbaar met een zogeheten ‘Solar Roof’. Deze optie kost 2.895 euro en bedekt het dak het voertuig met zonnepanelen. Met 22,5% is het rendement van deze panelen echter een stuk lager dan de nieuwe panelen waar Toyota nu meer experimenteert. Ook is de opbrengst van 180 watt en een bereik van 6,1 kilometer beperkt te noemen.
De zonnepanelen van de bestaande Prius kunnen de accu’s daarnaast alleen opladen terwijl het voertuig is geparkeerd; tijdens het rijden wordt niet geladen. Opgeslagen energie wordt ingezet om de 12-volt accu te laden die het navigatiesysteem en de klimaatbeheersing van energie voorziet.
Onlangs lanceerde Lightyear eveneens een voertuig met zonnepanelen: de Lightyear One. Het Nederlandse bedrijf stelt hiermee de eerste auto op zonne-energie op de markt te brengen die geschikt is voor lange afstanden. De Lightyear One is op zowel zijn dak als motorkap voorzien van zonnepanelen, waarmee de accu’s van het voertuig tijdens het rijden kunnen worden opgeladen. Het voertuig kan hiermee een bereik van 725 kilometer realiseren.
Met het voertuig wil Lightyear enkele beperkingen van bestaande elektrische auto’s aanpakken. Zo moeten elektrische auto’s worden opgeladen met behulp van een laadpaal, waarop het voertuig met behulp van een kabel wordt aangesloten. De beschikbaarheid van laadpalen is op dit moment echter nog beperkt, waardoor niet op iedere locatie kan worden opgeladen.
“Lightyear One heeft geen last van deze nadelen. De auto is ultra-efficiënt. Daardoor kun je een ongekende afstand van 725 kilometer rijden met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee je tot wel 20.000 kilometer per jaar kunt laden. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te laden, want je kunt langere afstanden afleggen met dezelfde energie. Ook kun je gebruik maken van gewone stopcontacten; met een gewone 230 volt stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden. Dat is vooral mooi als je een roadtrip wilt maken, omdat je geen gebruik hoeft te maken van de elektrische laadinfrastructuur”, zei Lex Hoefsloot, CEO en één van de oprichters van Lightyear, tijdens de presentatie van het prototype.
Auteur: Wouter Hoeffnagel