maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 18 oktober 2021

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten legde een Mirai een afstand van maar liefst 1.360 kilometer af op één tank waterstof. Het record is opgenomen in het Guinness World Records.

De Mirai is een waterstof-aangedreven voertuig van Toyota. Het voertuig is voorzien van een brandstofcel in plaats van een verbrandingsmotor. De brandstofcel genereert elektrische energie uit een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De tank van de Mirai bevat uitsluitend waterstof, dat wordt getankt op vergelijkbare wijze als bij gebruik van een verbrandingsmotor. De waterstof wordt onder hoge druk opgeslagen.

Chemische reactie

In de brandstofcel reageert het waterstof met zuurstof uit de lucht, waarbij dankzij een chemische reactie elektriciteit ontstaat. Het voltage van de elektriciteit wordt net als in een hybride voertuig met een benzine- en elektromotor opgehoogd voor het aandrijven van de elektromotor. Ook wordt energie gegenereerd en opgeslagen tijdens het remmen om de efficiëntie verder te verhogen.

De motor biedt een vermogen van 182PK en maximaal koppel van 300 Nm. De inhoud van de brandstoftank bedraagt 5,6kg. Het gecombineerde brandstofverbruik komt volgens de fabrieksopgave uit op 0,79kg per 100km bedraagt.

Wereldrecord

Met dit voertuig vestigt Toyota nu het wereldrecord voor de langste afstand afgelegd door een elektrische auto met waterstofbrandstofcel zonder tanken. Het record is gevestigd in het zuiden van de Amerikaanse staat Californië. Hier legde de Mirai een afstand van omgerekend 1.360 kilometer af.

De reis begon bij het Toyota Technical Center in het Californische Gardena, waar ook de fuel cell development group van Toyota is gevestigd. Professionele ‘hypermiler’ Wayne Gerdes en Bob Winger legde de reis gezamenlijk af. De reis was opgedeeld in twee delen. De eerste dag is een afstand van 761 kilometer afgelegd. Zij reden hierbij richting het zuiden naar San Ysidro, en vervolgens noord naar Santa Barbara via de Pacific Coast Highway. Die avond keerden zij terug bij het Toyota Technical Center in Gardena.

De Toyota Mirai (foto: persfoto Toyota)

Op de tweede dag reisden het duo vooral lokaal. Zij legden hierbij in totaal 599 kilometer gedurende de ochtend- en avondspits op de snelweg tussen Los Angeles en Orange County. Tijdens de twee dagen legde de Mirai een afstand van in totaal 1.360 kilometer af.

Geen CO2-uitstoot

Tijdens de reis is in totaal 5,65 kilogram waterstof verbruikt. Toyota meldt dat tijdens de reis twaalf waterstoftankstations zijn gepasseerd, al heeft het voertuig niet bijgetankt. De autofabrikant wijst erop dat een voertuig met verbrandingsmotor tijdens dezelfde reis zo’n 301 kilogram CO2 zou hebben uitgestoten. Dankzij het gebruik van waterstof stoot de Mirai geen CO2 uit. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat in deze vergelijking geen rekening is gehouden met het productieproces van het voertuig.

Toyota deed in mei in Frankrijk ook een recordpoging met de Mirai. Het voertuig wist toen een afstand van 1.003 kilometer af te leggen op één tank waterstof, aanzienlijk meer dan de officiële actieradius van ongeveer 650 kilometer.

Hypermiling

Dat het bereik tijdens de Amerikaanse recordpoging maar liefst ruim 300 kilometer hoger uitvalt wijt Toyota aan hypermiling: een vorm van zeer energiezuinig rijden. Hierbij wordt de brandstofefficiëntie gemaximaliseerd door de inzet van verschillende technieken.

“De baanbrekende resultaten zijn gehaald door drijvers die vaardig zijn in hypermiling technieken die de voertuig prestaties van de Mirai optimaliseren onder specifieke weers- en rijomstandigheden. Zij hebben ook enkele basis brandstofefficiëntie tips toegepast die iedere bestuurder kan leren”, schrijft Toyota in een persbericht.

Het gaat specifiek om de volgende tips:

  • Houd het onderhoud op peil, aangezien een slecht afgestelde motor meer brandstof verbruikt.
  • Zorg voor een correctie uitlijning van de wielen
  • Controleer de bandenspanning
  • Verwijder onnodige bagage en bagagedragers om gewicht te reduceren
  • Vermijd snel accelereren of hard afremmen
  • Vermijd hogere snelheden
  • Minimaliseer het gebruik van mechanische en elektrische accessoires zoals airconditioning

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven