Wordt waterstof bepalend voor de toekomst van het truckvervoer? Toyota doet hier momenteel onderzoek naar met een aantal zware trucks die op waterstof-brandstofcellen lopen. Na een eerste verkenning gaan de emissievrije voertuigen nu rond Los Angeles goederen rondrijden.
Het project van Toyota omvat trucks met waterstof brandstofcellen die ook worden gebruikt voor de Toyota personenauto Mirai. Met twee brandstofcellen en een 12 kWh-batterij genereert de truck 670 pk (500 kW) en een koppel van 1.800 Nm.
De trucks hebben er inmiddels duizenden ontwikkelkilometers erop zitten. Volgens Toyota zijn de trucks nu klaar voor tests onder realistische omstandigheden. Dat wil zeggen: goederen vervoeren van de haven naar nabij gelegen spoorwegen en magazijnen. De routes zijn er daarbij speciaal op ingericht om de brandstofcel zo goed en realistisch mogelijk te testen. Dagelijks leggen de trucks zo’n 320 km af. Verwacht wordt dat later ook langere routes worden geïntroduceerd.
Toyota speelt een belangrijke rol bij de acceptatie van de waterstof-brandstofceltechnologie. De introductie van de Mirai personenauto, maar ook de ontwikkeling van de brandstofcel voor het truckproject zijn daar goede voorbeelden van en demonstreren de veelzijdigheid en schaalbaarheid van de emissieloze aandrijflijn.