TU/ecomotive, een team van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) dat meedoet aan de Shell Eco-marathon, werkt aan een nieuw elektrisch voertuig. De vierpersoons stadsauto heet Lina en is voorzien van een frame van biologisch afbreekbare vezels, afkomstig van vlasplanten.
“Lina is de naam van onze vierde auto. Door mee te doen aan de Shell Eco-marathon willen wij bewijzen dat een praktische stadsauto nog steeds extreem zuinig kan rijden. Lina wordt een vierpersoons stadsauto waar niet alleen gekeken wordt naar zuinig rijden, maar ook naar zuinig produceren door bewust onze materialen te kiezen”, aldus Noud van de Gevel.
Het team zet al langer in op duurzame productiematerialen. Zo werd Nova, de voorloper van Lina, voorzien van een verwisselbaar exterieur dat is gemaakt van biocomposieten. Met Lina wil het team nu de volgende stap zetten en het frame produceren van biologisch afbreekbare vezels. Het materiaal is voor negentig procent biologisch.
“Het chassis van Lina wordt gebouwd van een biocomposiet. Dit composiet bestaat uit een core van 100% biologisch PLA-plastic. Hieromheen worden twee lagen van vlasplaten gelegd. Door deze structuur ontstaat een licht, maar toch erg sterk materiaal. De vlasplaten worden gemaakt van meerdere lagen vezels die in een drager liggen. Deze vezels worden in verschillende richtingen gelegd, omdat de vezels vooral sterk zijn in de lengterichting. Deze platen worden daarna verhit en geperst.”
“Het gebruik van vlas is interessant met het oog op duurzaamheid. Wij zien het graag als een alternatief voor koolstofvezel omdat dat vrijwel niet te recyclen is. Daarnaast kost het erg veel energie om metalen uit de aarde te halen. Dit is met vlas minder het geval, aangezien het lokaal kan groeien en het oogsten niet erg intensief is. Verder nemen planten CO2 op tijdens het groeien, waardoor de auto al vervuiling reduceert tijdens het productieproces.”, zegt Van de Gevel.
“De exacte stevigheid van het materiaal is momenteel nog onduidelijk aangezien het proces compleet nieuw is waardoor een aantal factoren ingeschat moeten worden.” Berekeningen van TU/ecomotive wijzen echter uit dat de auto sterk genoeg is om vier personen te kunnen ondersteunen en de krachten die vrijkomen tijdens het rijden op te vangen.
Bron: TU/ecomotive
Bron: Technische Universiteit Eindhoven
Door: Wouter Hoeffnagel