Veel autofabrieken in de Europese Unie (EU) zijn gesloten om de verspreiding van het coronavirus in te perken. De sluitingen leiden tot een forse productieverlies in de sector; tot nu toe zijn ruim twee miljoen auto’s minder geproduceerd.
Dit blijkt uit cijfers van brancheorganisaties ACEA, dat op een interactieve kaart de impact van het coronavirus op de productie in de automotive sector in beeld brengt. Tot nu toe zijn door maatregelen gerelateerd aan het coronavirus 2.068.832 auto’s minder geproduceerd. Als we inzoomen op Nederland gaat het naar schatting om 26.986 exemplaren.
Gemiddeld sluiten fabrieken 26 werkdagen lang hun deuren. In Nederland sluiten fabrieken in de automotive sector gemiddeld 22 dagen. ACEA wijst erop dat veel autofabrieken op dit moment nog gesloten zijn. Hoe langer dit het geval blijft, hoe groter de impact op de productie groeit.
Klik op de kaart om de interactieve versie te openen
Niet verrassend is de impact op de Duitse automotive-industrie – de grootste van de EU – het grootst. Bij onze oosterburen zijn tot nu toe 553.767 auto’s minder geproduceerd door het coronavirus. Spanje volgt met 379.012 stuks en het Verenigd Koninkrijk met 167.144.
ACEA kijkt ook naar de impact op de werkgelegenheid in de sector. Deze loopt door maatregelen gerelateerd aan het coronavirus naar schatting met 1.138.536 terug. In Nederland staan 13.500 banen op de tocht. Duitsland is opnieuw het hardst getroffen met 568.518 getroffen werknemers. Frankrijk volgt met 90.000 en Italië met 69.382 medewerkers.
ACEA benadrukt dat het om een schatting gaat op basis van verschillende bronnen, waaronder onderzoeksbureau IHS Market, automotive informatieplatform MarkLines, nationale brancheverenigingen en (openbare) aankondigingen van fabrikanten. De cijfers zijn uitsluitend bedoeld om een beeld te schetsen van de impact van het coronavirus op de Europese automotivesector.
De Europese brancheorganisatie waarschuwde eerder al dat de Europese automotive industrie aan de vooravond van een ongekende crisis gaat. Deze crisis kan een enorme impact hebben op de sector. ACEA roept de Europese Unie daarom op tot financiële steun voor automotivebedrijven, leveranciers en dealers.
ACEA-directeur Eric-Mark Huitema sprak over de ergste crisis waardoor de automotivesector ooit is getroffen. “Nu alle productie tot stilstand komt en het retailnetwerk in feiten gesloten is, staan de banen van zo’n 14 miljoen Europeanen op het spel. Wij roepen op tot sterke en gecoördineerde acties op nationaal en Europees niveau om directe liquiditeitssteun voor automotive bedrijven, hun leveranciers en dealers”, aldus Huitema.
Concreet riep ACEA op tot twee acties:
Auteur: Wouter Hoeffnagel