maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 17 juli 2018

Twentse studenten bereiden zich met elektrische racemotor voor op eerste echte race

Een groep Twentse Studenten, van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, bereiden zich voor op de eerste race met de door hen ontwikkelde elektrische racemotor Electric Superbike Twente. De eerste testmeters zijn inmiddels gemaakt.

De eerste kleinschalige tests zijn volgens de studenten goed verlopen. De machine reageert goed op de bediening van de gashendel en de remmen. Afgelopen week is de motor nog uitgebreider getest op een circuit in Emmen. Ook dat is naar verwachting verlopen. 

Team Electric Superbike Twente is een team van vijftien studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, die in minder dan een jaar vanaf nul een elektrische motorfiets hebben ontworpen en gebouwd. Daarbij kregen ze de hulp van verschillende bedrijven. Het team is opgericht door Tim Veldhuis en Lars Haarmeijer, die allebei al ervaring hadden met racen. “Ik had de eer om als eerste op onze motor te mogen rijden”, vertelt teammanager Veldhuis, student Industrial Design Engineering aan de Universiteit Twente tegen De Ingenieur. “Hij reed heel soepel, dat was mooi om te ervaren. De machine luistert heel goed naar wat je met je handen doet. Hij reageert direct en rijdt pittig.”

Het is dan ook een pittige motro: hij heeft 200 pk en trekt binnen 3 s op van stilstand naar 100 km/h. In tegenstelling tot een motor op benzine, heeft de elektrische motor van Electric Superbike Twente vanuit stilstand direct een maximaal koppel ter beschikking. En hij weegt maar 220 kg.

Echte test

Afgelopen week zijn de eerste serieuze tests geweest. De coureur van het team, Thijs Peters, heeft op een circuit in Emmen op de motor gereden. Langs de kant werd allerlei data verzameld, zoals temperaturen van de batterijen en de elektronica. Maar ook de mate van vering voor en achter en de bandenspanning, die een maat is voor de temperatuur van de band, werden gemeten. “We willen weten of al deze waarden netjes binnen afgesproken grenzen blijven. Vooral voor een optimale werking van de batterijpakketten is het van belang dat de temperatuur ervan onder de 60 °C blijft”, zegt Veldhuis. De batterijen zijn luchtgekoeld, de elektromotor en de invertor watergekoeld.

Moeilijk karwei

De studenten hebben de motorfiets from scratch ontworpen en opgebouwd. In het begin werden zo’n beetje alle verschillende opties onderzocht. “Dat was enorm veel werk”, vertelt teamlid Bram Norp, ontwerper van de kuip (de buitenkant van de motorfiets) tegen De Ingenieur. “Neem bijvoorbeeld het frame, dat is bij een gewone motor vaak een vakwerkconstructie. Maar dat hebben wij uiteindelijk losgelaten (zie foto hieronder). Je kan namelijk de elektromotor onderdeel maken van de dragende constructie. Dat gaf ons meer vrijheid van ontwerpen vergeleken met een motor op benzine.”

Er zijn meer verschillen met een ‘gewone’ motorfiets. De Electric Superbike heeft veel meer elektronica aan boord. Centraal daarbij staat de Electrical Control Unit (ECU), een soort computer die alles aan elkaar knoopt. ‘Dit is het brein van de motorfiets’, zegt Norp. Die is hard nodig, want elk van de tien accupakketten heeft al een eigen printplaatje dat regelt dat die optimaal kunnen functioneren qua temperatuur, stroom etc. De ECU communiceert met al deze elektronica, net als met de invertor die de gelijkstroom van de accu’s omzet in wisselstroom voor de elektromotor.

Rijgedrag

Veel van de teamleden rijden zelf motor. Toch werd voor de wedstrijden een coureur van buiten aangetrokken, de ervaren Thijs Peeters. Die zal behoorlijk moeten wennen aan het rijgedrag van de zelfgebouwde motor. Vooral bij het optrekken moet hij opletten, want de elektrische motorfiets heeft meteen het maximale koppel. Bij verkeerd gebruik betekent dat een onvrijwillige wheelie (het voorwiel komt los van de grond) of erger, op het asfalt terecht komen.

Verder is de Electric Superbike een traploze automaat en dus heeft die geen koppeling én geen motorrem. “Bij een gewone motorfiets kun je remmen op de motor, maar bij die van ons alleen op de remmen. Of we regeneratief gaan remmen, zodat je de batterijen een beetje bijlaadt, daarin moeten we nog een keuze maken. De winst daarvan is kleiner dan bij een auto, omdat bij een remmende motorfiets veel druk op het voorwiel komt, terwijl de elektromotor op het achterwiel aangrijpt”, vertelt Norp.

De studenten hebben zelf de motorfiets bedacht, maar ze kregen wel de hulp van verschillende bedrijven. Bij Ten Kate Racing, een professioneel raceteam, konden ze altijd terecht voor advies. AEGROUP hielp het studententeam met hun eigen ontwerp van de elektromotor. Ook  ProDrive bracht zijn kennis in, bij het ontwerpen van de motorfiets zelf en de printplaten van de elektronica van de motor.

De eerste race

Na de metingen van komende week kan het team nog kleine aanpassingen aan de motorfiets doen. Op 10 en 11 augustus vindt dan de eerste echte race plaats, op het circuit van Donington Park in Engeland, tegen andere elektrische motoren. Later dit jaar volgen nog andere races, onder meer in Assen. De bijzondere motorfiets was onlangs van dichtbij te bewonderen op de Zwarte Cross, een muziekfestival in de Achterhoek.

 

Bron + foto: De Ingenieur/Electric Superbike Twente.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven