Noorwegen bereikt een nieuwe mijlpaal in de omarming van elektrische voertuigen. Twintig procent van alle auto’s op de Noorse wegen zijn inmiddels elektrisch.
Dit meldt de Norwegian Electric Vehicle Association aan diverse media. In drie jaar tijd is het aandeel van elektrische voertuigen in het Noorse wagenpark gestegen van 10 naar 20 procent. De organisatie verwacht dat het aandeel blijft stijgen en over twee jaar 30 procent bedraagt.
De Noorse overheid stimuleert al langere tijd het gebruik en de aanschaf van elektrische voertuigen. Onder meer met belastingvoordelen op de aanschaf van elektrische voertuigen. Het land streeft ernaar dat in 2025 alle nieuwe auto’s die worden verkocht geen uitstoot hebben.
De aandeel van elektrische voertuigen in het Noorse wagenpark varieert overigens sterk per regio. Zo ligt het percentage in de hoofdstad Oslo op 33,2%. In de provincie Finnmark in het noorden van het land blijft het percentage echter steken op 4,7%.
Hiermee loopt de provincie Finnmark overigens nog altijd voor op Nederland. Zo meldt RAI Vereniging dat 3,3% van alle voertuigen in Nederland volledig elektrisch zijn. Benzineauto’s zijn nog altijd veruit in de meerderheid met 7,2 miljoen stuks, waarmee zij goed zijn voor 79% van het Nederlandse wagenpark. 10% van de voertuigen op de Nederlandse wegen is een dieselauto (950.000 stuks).
Het aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen groeit gestaag. RAI Vereniging meldt dat per 1 september voor het eerst meer dan 300.000 elektrische voertuigen geregistreerd waren in Nederland. Op 1 januari 2020 waren dit er nog krap 108.000. Bijna 600.000 voertuigen beschikken over een hybride aandrijflijn. Dat is bijna twee keer zoveel als ruim 2,5 jaar geleden.
Deze groei wijt RAI Vereniging in belangrijke mate aan het Nederlandse stimuleringsbeleid. Deze voordelen worden echter ieder jaar verder afgebouwd. Voor na 2025 is er vooralsnog geen beleid voor elektrische voertuigen voorzien. RAI Vereniging verwacht dat de ingroei van EV’s daardoor gaat afvlakken.
Het Nederlandse kabinet streeft ernaar dat 100% van de verkochte nieuwe auto’s in 2030 elektrisch is. Om de klimaatdoelen voor de sector mobiliteit in zicht te houden en tegelijkertijd te werken aan een gezond aanbod van gebruikte EV’s voor Nederlanders is er volgens RAI Vereniging ook na 2025 nog gericht EV-beleid nodig, zowel voor de zakelijke als particuliere markt.
De Nederlandse politie maakte begin deze maand nog bekend een aanbesteding te starten voor het basis politievoertuig, waarbij het gaat om zowel personenvoertuigen als personenbussen. Voor het eerst besteedt de politie ook elektrische voertuigen aan.
“Een deel van de aanbesteding basis politievoertuigen wordt elektrisch”, zegt producten- en dienstenmanager Voer- & vaartuigen Irene Meulenkamp. “In een aantal eenheden is al getest met elektrische auto’s. De politie kiest voor elektrisch rijden om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Het deel dat nog een fossiele verbrandingsmotor heeft, zal benzine of mild-hybride worden. Om het risico op leveringsproblemen te beperken, kiezen we voor de personenvoertuigen om twee merken te contracteren. Voor elektrische personenbusjes is de markt nog niet ver genoeg ontwikkeld, dus dat worden wel diesels. We houden wel de optie open voor elektrische busjes.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Pixabay / geralt