maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 juli 2024

Ultramoderne simulatiecentrum voor voertuigdynamica in gebruik genomen

De EDAG Groep, onafhankelijk dienstverlener op het gebied van engineering, neemt zijn Zero Prototype Lab in Wolfsburg in gebruik. In dit ultramoderne simulatiecentrum voor voertuigdynamica kunnen klanten van over de hele wereld hun voertuigen en belangrijke functies virtueel testen zonder prototypes te hoeven ontwikkelen. Dit maakt het ontwikkelingsproces aanzienlijk efficiënter en duurzamer en verkort ook de time-to-market.

Dankzij de nieuwste simulatietechnologie is het Zero Prototype Lab een uniek simulatiecentrum voor voertuigdynamica in Europa. Voertuigbewegingen kunnen perfect worden gereproduceerd in de virtuele ruimte. Het centrum heeft drie testplatforms voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van hardware, software en mens/machine-interface (HMI).

Simulatiecentrum

Het simulatiecentrum staat open voor alle marktdeelnemers wereldwijd. Het biedt de kans om virtueel in nieuwe voertuigen te rijden en ze subjectief te ervaren. Belangrijke functies zoals autonoom rijden, kunnen geïnteresseerden testen in combinatie met de functie van het aandrijfsysteem, sturen, remmen en accelereren. Dit helpt autofabrikanten om bijvoorbeeld de bouw van kostenintensieve prototypes te verminderen en ontwikkelingscycli te verkorten. Bovendien is het mogelijk om de voertuigdynamica in de virtuele wereld te optimaliseren op verschillende testlocaties en racecircuits onder gecontroleerde omgevingsomstandigheden, ongeacht het seizoen. Het is mogelijk om het gebruik van materialen en hulpbronnen te verminderen terwijl het de CO2-voetafdruk van het ontwikkelingsproces kan minimaliseren.

Innovatie voor motorsport

Of het nu gaat om het stuurgevoel, het gedrag op de limieten van het voertuig of het chassis: in tijden van actieve rijveiligheid en autonome voertuigen wordt het steeds uitdagender om de basiskenmerken van voertuigen te testen. Dit geldt niet alleen voor grote serieprototypes; de voertuigsimulator is ook een echte aanwinst voor de motorsport. Voor raceteams zijn talloze instelmogelijkheden en specifieke aanpassingen voor coureurs en circuits absoluut essentieel. Op de rijsimulator in het simulatiecentrum kan men in een handomdraai een breed scala aan afstellingen op verschillende circuits ontwikkelen om de prestaties te verbeteren.

Circuits nabootsen

Alle circuits zijn na te bootsen in het Zero Prototype Lab, zodat coureurs zich vertrouwd kunnen maken met de circuits voor de start van het seizoen. Individuele sequenties en parameters kunnen worden geoptimaliseerd totdat de gewenste rondetijd en het bijbehorende rijgevoel zijn bereikt. Met de simulatie kan hetzelfde testscenario herhaaldelijk worden uitgevoerd onder de gewenste omstandigheden, bijvoorbeeld wegdek, bandenmateriaal of weersomstandigheden. Het is mogelijk de windkracht precies op de gewenste intensiteit in te stellen. Hetzelfde geldt voor het simuleren van een besneeuwd landschap. Testritten voor beide toepassingen zijn dus niet langer afhankelijk van specifieke seizoenen.

Voertuigontwikkeling

“Met de opening van het Zero Prototype Lab simulatiecentrum slaan we een compleet nieuwe bladzijde om in de voertuigontwikkeling. Technologieontwikkelaars en voertuigfabrikanten over de hele wereld kunnen nu hun ontwikkelingsproces reorganiseren en aanzienlijk sneller, efficiënter en duurzamer werken dankzij nauwkeurige simulatie”, legt Harald Keller uit, CEO van de EDAG Groep vanaf 1 juli 2024. “Op deze manier stimuleren we de voortdurende veranderingen in de voertuigontwikkeling en de mobiliteitsindustrie en maken we toekomstgerichte waardecreatie mogelijk.”

Kenmerken simulator

Het Zero Prototype Lab maakt gebruik van de DiM500 Full Spectrum Simulator (DIM500 FSS) van het bedrijf VI-grade, de grootste en krachtigste kabelgestuurde simulator voor ontwikkeling, racen en onderzoek gericht op voertuigdynamica, voertuigbewegingen en interactie met de bestuurder. Het kan worden gebruikt om voertuigdynamische manoeuvres in kaart te brengen met 1:1 motion cueing. Dit betekent dat de bestuurder realistische bewegingssignalen ontvangt, opgaat in de virtuele omgeving en een realistische rijsensatie kan ervaren. Naast de DiM500 FSS-simulator beschikt het Zero Prototype Lab ook over een COMPACT Full Spectrum Simulator van VI-kwaliteit en een AutoHawk hardware-in-the-loop platform. Hierdoor kunnen de rijsimulatoren worden aangesloten op bestaande en toekomstige hardware-in-the-loop testbanken.

Foto: het nieuwe Zero Prototype Lab van de EDAG Group (Foto: EDAG Group)

Lees ook: BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

Deel dit artikel

Meer nieuws

NVDE over onderzoek netkosten: investeringen noodzakelijk voor toekomstbestendige economie

(productnews)
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en...
Om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, nieuwe woningen op het elektriciteitsnet aan te kunnen sluiten en energie-onafhankelijker te worden, zijn grootschalige investeringen in de netinfrastructuur noodzakelijk....
Energie / 14-03-2025
Lees meer

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

Zweedse accufabrikant Northvolt vraagt faillissement aan

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 12-03-2025
(productnews)
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de...
De Zweedse fabrikant van accu’s voor elektrische auto’s Northvolt vraagt faillissement aan. Het bedrijf zag de vraag vanuit klanten naar zijn accu’s sterk teruglopen, en kan daardoor het hoofd financieel...
Automotive / 12-03-2025
Lees meer

Onderzoekers 3D-printen levende cellen met aangepaste vorm van xolografie

(productnews)
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden,...
Een aangepaste vorm van Xolografie maakt het 3D-printen van levende cellen mogelijk. Dit biedt interessante mogelijkheden, en kan de weg vrijmaken voor het 3D-printen van nieren en spierweefsel. Het gaat...
Medisch & Zorg / 11-03-2025
Lees meer

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

ESTEC test metalen onderdeel dat in ISS is 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
(productnews)
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde....
Voor het eerst is een metalen onderdeel dat in het International Space Station (ISS) is geprint teruggestuurd naar de aarde. ESTEC gaat het onderdeel onderzoeken, met als doel een beter...
Lucht & Ruimtevaart / 10-03-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven