Verschillende supermarkten gaan experimenteren met elektrische distributie. Onder andere VDL gaat een belangrijke rol spelen in de proeftuinen. Zo ontwikkelt het voor Picnic, de snel groeiende bezorgsupermarkt, een kleinere e-truck, met als doel deze in serie te gaan produceren in een nieuwe Nederlandse fabriek.
Ook Jumbo en Albert Heijn zijn bezig met het opzetten van proeftuinen voor emissievrije distributie. VDL gaat de elektrische trekker plus de laadinfrastructuur voor de proeftuin van Jumbo leveren. AH gaat experimenteren met twee Daf-hybrides, drie volelektrische vrachtwagens van VDL en laadtechnologie van Heliox. De supermarkten krijgen subsidie voor hun projecten, die vallen onder De projecten behoren tot de goedgekeurde aanvragen de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties (DKTI) in transport.
Picnic wil met zijn DKTI-project een emissievrij vrachtwagentje ontwikkelen voor stadsdistributie. Het gaat om een lichte bedrijfsauto in de N1-categorie, met een maximale massa van 3500 kilo. VDL Steelweld is daarbij verantwoordelijk voor de engineer van het voertuigplatform en in de toekomst mogelijke opschaling naar productie. Het werkt samen met TNO, dat zorgt voor de specificaties, de softwarearchitectuur en de energieplanning. VDL heeft plannen om naar aanleiding van het project uiteindelijk een nieuwe Nederlandse fabriek te bouwen waar tienduizenden emissievrije distributiewagens gebouwd kunnen worden. De helft daarvan is bestemd voor export.
Ook bij het elektrisch rijden-project van Jumbo is VDL betrokken. De supermarkt zet een DKTI-proeftuin op met een straal van vijftig kilometer rond zijn distributiecentrum in Veghel. VDL gaat hiervoor een volelektrische trekker en bijbehorende laadinfra leveren. De supermarktketen zorgt ook voor zijn eigen energie met lokale zonnepanelen en buffercapaciteit. Jumbo denkt uiteindelijk jaarlijks 18644 ton aan CO2-uitstoot te kunnen besparen.
AH heeft zich als doel gesteld om al zijn winkels, inclusief Etos en Gall & Gall, schoon en stil te gaan bevoorraden in 2025. In dat jaar wil het alleen nog maar met emissievrije voertuigen rondrijden. In zijn DKTI-project richt het twee proeftuinen in vanuit zijn Zaandamse distributiecentrum, in Amsterdam en in de regio Amsterdam-Utrecht. In de ene proeftuin gaat transporteur Peter Appel rijden met twee hybride Dafs; voor de andere levert VDL twee elektrische trekkers aan Simon Loos en een aan Peter Appel. Heliox verzorgt de laadinfra en TNO monitort het project en analyseert de resultaten.
Tinie Manders en DHL gaaan in een kleiner DKTI-project emissievrij proefrijden tussen Veldhoven en EIndhoven Airport. Daarvor levert VDL een volelektrische truck aan. Het familiebedrijf is ook betrokken bij proeftuinen om de inzameling van afval milieuvriendelijker te maken en het vervoer over de weg in het algemeen te verduurzamen. Aan dit laatste project neemt ook collega-e-truckfabrikant Emoss deel. Het bedrijf uit Oosterhout doet verder mee aan een proeftuin voor elektrische koerierdiensten en aan de ontwikkeling van een elektrische betonmixer en van range-extenders voor e-trucks en voor een vuilniswagen op waterstof.
Onder de rest van 29 gehonoreerde aanvragen zitten meer waterstofprojecten. Zo gaat er subsidie naar tien nieuwe waterstoftankstations: in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Haag, Groningen, Oude Tonge, Pesse, Rotterdam, Schiphol en Utrecht. Op dit moment telt Nederland nog maar een handjevol van dit soort stations, onder meer in Arnhem, Delfzijl, Helmond en Rhoon. Verder komt er een DKTI-proeftuin met vier waterstofvuilniswagens en een bijbehorend vulpunt in Amsterdam.
De DKTI Transport is een belangrijke stap voor het bereiken van de afspraken uit het Energieakkoord. De regeling loopt tot en met 2021. Voor 2017/2018 was er in totaal bijna zeventien miljoen euro beschikbaar. Proeftuinen krijgen maximaal twee miljoen subsidie, waarvan een miljoen voor investering in infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Experimentele ontwikkelingen ontvangen ten hoogste een half miljoen.
Bron: Mechatronica & Machinebouw
Foto: VDL