maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 25 mei 2022

VDL krijgt order voor 84 elektrische bussen van Amsterdamse GVB

VDL Bus & Coach haalt een omvangrijke order binnen voor het leveren van elektrische bussen aan het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB. Het bedrijf levert 54 VDL Citea’s LF-122 en 30 exemplaren van de nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LF-181 aan de GVB. VDL is ook verantwoordelijk voor de implementatie van de bijbehorende laadinfrastructuur.

GVB rijdt al langer met elektrische bussen van VDL; het bedrijf zet de voertuigen sinds eind 2019 in. Op dit moment rijden er 44 elektrische bussen van GVB in Amsterdam. In de zomermaanden neemt GVB 31 extra exemplaren in gebruik, waarmee het totaal op 75 uitkomt. Het gaat in alle gevallen om VDL Citea’s. GVB breidt dit aantal nu verder uit. VDL Bus & Coach levert 54 VDL Citea’s LF-122 en 30 nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LF-181.

CO2-uitstoot terugdringen

De overstap van GVB naar elektrische bussen is onderdeel van de inzet van de gemeente Amsterdam op het reduceren van de CO2-uitstoot in de stad. Hiervoor is de ‘Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050’ opgesteld. Volgens deze routekaart vermindert Amsterdam in vergelijking met 1999 de CO2-uitstoot in 2025 met 5%, in 2030 met 55% en in 2050 met 95%. Onderdeel hiervan is ook volledig uitstootvrij busvervoer door GVB in 2025.

De nieuwe bussen die GVB nu heeft besteld moeten in 2023 operationeel zijn. Het Eindhovens Dagblad meldt dat GVB een optie heeft op nog eens 130 elektrische VDL Citea’s.

Al jaren actief met elektrische bussen

VDL is al jarenlang actief met elektrische stadsbussen. Het bedrijf introduceerde in 2013 op de UITP Mobility & City Transport beurs in Genève de eerste VDL Citea SLF-120 Electric. Sindsdien is de technologie doorontwikkeld. VDL presenteerde afgelopen jaar de nieuwste generatie elektrische VDL Citea’s. Deze is voorzien van een elektrische aandrijflijn en kent geen CO2-uitstoot.

De nieuwste generatie elektrische VDL Citea’s is onder meer voorzien van accu’s in de vloer, een composiet zijwand uit één stuk, slim energiemanagement, een klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving. De Citea’s zijn beschikbaar in vijf types met vier lengtes: LF-122 en LE-122, LE-135, LE-149 en LF-181. LE staat hierbij voor Low Entry en LF voor Low Floor. De modellen zijn vanaf dit jaar in gebruik in verschillende steden en gebieden, waaronder Nederland (Eindhoven), Finland (Kotka en Lahti), België (geheel Vlaanderen), Duitsland (Oberhausen en Braunschweig) en Frankrijk (Bordeaux).

‘Van Amsterdam een schonere stad maken’

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Met de ontwikkeling van de nieuwe generatie VDL Citea hebben wij een veelzijdig mobiliteitsplatform ontwikkeld dat aansluit bij de duurzaamheidsambities van onze klanten. Dat geldt ook voor GVB. Op deze manier blijven wij vooroplopen in de openbaar vervoersmarkt, waar wij op basis van onze ruim 150 miljoen elektrische kilometers toonaangevend zijn in Europa. Met het ondertekenen van dit contract leveren wij vanuit onze kracht door samenwerking een belangrijke bijdrage om van Amsterdam een nog schonere stad te maken voor inwoners en bezoekers. We zijn er trots op dat wij opnieuw bussen mogen leveren aan onze hoofdstad. GVB en VDL werken langjarig samen. Dat deze samenwerking wordt gecontinueerd, is een teken dat deze succesvol is.”

Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB: “Deze order is een mooie stap naar een mooier, schoner en duurzamer Amsterdams OV. Steeds meer Amsterdammers zullen gaan ervaren dat het ronkende optrekken van bussen uit het stadsbeeld verdwijnt en dat de lucht schoner is als je er in de buurt fietst of wandelt.”

“Met deze order kleurt, op termijn, de GVB-vloot ook geheel VDL”, zegt Ard Romers, directeur van VDL Bus & Coach Nederland. “GVB gaat de laatste dieselbussen uitfaseren en stapt definitief over op zero emissie VDL Citea’s in Amsterdam. We zijn er trots op dat we, op basis van het opgebouwde vertrouwen in het afgelopen decennium, onze samenwerking met de partners in dit project kunnen voortzetten. Nederland is in Europa voorloper in de elektrificatie van het openbaar vervoer en VDL zet zijn ervaring en expertise als transitiepartner hiervoor graag in. Inmiddels leggen meer dan 1.000 VDL Citea’s iedere dag samen ruim 135.000 elektrische kilometers af in een groot aantal Europese steden en regio’s.”

Omvangrijke order

Het gaat om een omvangrijke order in Nederland en Europa. In 2019 sleepte het Chinese BYD een order binnen voor de levering van 259 bussen aan Keolis voor de concessie IJssel-Vecht. In reactie op deze order uitte VDL-topman Van der Leegte tegenover het FD zijn zorgen over de impact hiervan op de werkgelegenheid in de hoogwaardige Nederlandse maakindustrie. Langere tijd was deze order van BYD de omvangrijkste busorder in Europa. Vorige maand maakte Ebusco, dat in Deurne bussen assembleert, echter bekend tot 800 bussen te leveren aan Deutsche Bahn.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: VDL Bus & Coach

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven