Volkswagen gaat zijn fabriek in het Duitse Wolfsburg vernieuwen. De fabriek wordt onder meer voorzien van de laatste technologie voor elektrische voertuigen en moet tegenwicht bieden tegen de grote fabriek die Tesla in de omgeving van Berlijn bouwt.
Dit heeft Chief Executive Officer (CEO) Herbert Diess van Volkswagen bekend gemaakt tijdens een interne videoconference met topmanagers, meldt Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De fabriek in Wolfsburg is op dit moment de grootste autofabriek ter wereld met een jaarlijkse productie van ruim 800.000 voertuigen.
Tesla kondigde eind 2019 de komst van een nieuwe fabriek in de omgeving van Berlijn aan. De fabriek wordt op dit moment gerealiseerd; de bouwwerkzaamheden zijn in juni van start gegaan. Naar verwachting wordt de productie in de Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg, ook bekend als Gigafactory 4, eind 2021 opgestart.
De fabriek is onder meer bedoeld voor de productie van accu, accupakketten en aandrijflijnen voor gebruik in Tesla voertuigen. Ook wil Tesla in de Duitse fabriek de Tesla Model Y gaan assembleren. De Model Y is een volledige elektrische middelgrote SUV die ruimte biedt aan zeven personen. Het voertuig is voorzien van een Dual Motor en all-wheel-drive (AWD). Tesla meldt een bereik van 505 kilometer op basis van een WLTP-schatting. Met behulp van een Supercharger van Tesla kunnen de accu’s in 15 minuten worden opgeladen tot een bereik van 270 kilometer. Het voertuig werd in maart 2019 aangekondigd. De eerste leveringen in Nederland staan voor begin 2021 op de planning.
Tesla-topman Elon Musk streeft er naar verluid naar de productietijd per voertuig terug te dringen tot tien uur. Bloomberg meldt dat dit naar schatting de helft is van de tijd die Volkswagen nodig heeft om een Golf of Tiguan te produceren. Een belangrijke doelstelling voor de vernieuwde fabriek in Wolfsburg is daarom het eveneens terugdringen van de productietijd per voertuig tot tien uur.
Daarnaast benadrukte Dies tijdens de conference call dat Volkswagen de kosten fors moet terugdringen om competitief te blijven, meldt Bloomberg. In de nasleep van de COVID-19 pandemie zouden andere autofabrikanten efficiënter te blijken werk gaan dan de Duitse autofabrikant. Ook zouden omzetcijfers van andere fabrikanten veerkrachtiger zijn. Volkswagen wil de vaste lasten in 2023 met 5% verlagen.
Volkswagen is door Bloomberg om een reactie op de berichtgeving gevraagd. Een woordvoerder van het bedrijf wil echter niet reageren.
De Duitse autofabrikant maakte vorige maand bekend zijn investeringen in toekomstige mobiliteit te verhogen. De Volkswagen Groep investeert in de komende vijf jaar ongeveer 73 miljard euro in elektrificatie, hybride aandrijflijnen en digitale technologie. De investeringen in ontwikkelingskosten en R&D voor toekomstige technologieën worden verhoogd van 40 naar 50 procent van de totale investeringen van de Groep, die circa 150 miljard euro bedragen.
De investeringen in digitalisering verdubbelen de komende vijf jaar tot 27 miljard euro. Voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen met accu’s is 35 miljard euro gereserveerd, terwijl 11 miljard euro wordt geïnvesteerd in het elektrificeren van bestaande modellen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Pixabay / falco