Een verwarmbare autogordel kan het energieverbruik van elektrische voertuigen (EV)’s terugdringen door het gebruik van klimaatsystemen te verminderen. Zo maakt de autogordel ontwikkeld door ZF een groter bereik voor EV’s mogelijk.
Het bereik van elektrische voertuigen is van diverse factoren afhankelijk, waaronder het energieverbruik van het voertuig. Het gaat daarbij uiteraard om het verbruik van de ingebouwde elektromotor(en), maar ook om het gebruik van andere elektrische systemen. Een voorbeeld is het klimaatsysteem dat in auto’s aanwezig is.
Bestuurders van EV’s merken in de koude wintermaanden dat het bereik van hun auto terugloopt. Dit kent verschillende oorzaken. Zo werken accu’s in EV’s optimaal tussen de 20 en 40 graden Celsius, terwijl de temperatuur in de wintermaanden vaak een stuk lager ligt. Hun capaciteit is daardoor beperkt, wat het bereik van volledig elektrische voertuigen tot 30% kan verminderen.
Ook de verwarming in elektrische voertuigen speelt echter een grote rol. Bij een traditionele verbrandingsmotor maakt de verwarming gebruik van restwarmte van de motor. Een elektromotor genereert deze warmte echter niet. Een EV moet voor de verwarming van het interieur dan ook volledig terugvallen op de energie die in zijn accu is opgeslagen.
De verwarmbare autogordel die door ZF is ontwikkeld kan uitkomst bieden. Deze gordel maakt gebruik van technologie die we kennen uit verwarmde sturen en stoelverwarming. In de gordel zijn elektrische verwarmingselementen verwerkt, vergelijkbaar met een elektrische deken. De warmte die deze elementen afgeven verwarmen op hun beurt de inzittenden van een voertuig.
ZF wil met de verwarmbare autogordel inzittenden rondom verwarmen. Dit is mogelijk door het combineren van de autogordel met stoelverwarming. De autogordel verwarmt hierbij het bovenlichaam en het middel van inzittenden, terwijl de stoelverwarming het onderlichaam verwarmt.
De impact op het bereik van voertuigen is volgens ZF aanzienlijk. Zo verwacht de organisatie dat de werkwijze het bereik tot 15% kan vergroten. Ook verwacht ZF dat het systeem een hoog comfortniveau biedt voor inzittenden.
De verwarmbare autogordels zijn op het eerste oog nauwelijks te onderscheiden van traditionele tegenhangers. Warmtegeleiders in de vorm van kleine draden zijn direct verweven in de autogordel. De contactelementen voor de elektrische verwarmingscircuits zijn zo gepositioneerd dat zij bij het gebruik van de autogordel of de gordelspanner geen hinder opleveren.
“Voor de inzittenden is er qua werking geen verschil met een conventionele gordel”, legt Martina Rausch uit, bij ZF verantwoordelijk voor nieuwe ontwikkelingen rondom veiligheidsgordels. “En natuurlijk doet de verwarmde veiligheidsgordel wat betreft crashgedrag op geen enkele manier onder voor zijn conventionele tegenhangers.”
Installatie wijkt nauwelijks af
ZF wijst erop dat de installatie van de verwarmbare autogordels nauwelijks afwijkt van de installatie van conventionele autogordels. Dat is belangrijk voor autofabrikanten, die de verwarmbare gordels hierdoor makkelijker in serieproductie kunnen inzetten. Ook is de dikte van de autogordel ongewijzigd, wat integratie van de gordel in voertuigen vereenvoudigt. Veel andere autogordels op basis van andere technieken zijn juist wel dikker.
Een belangrijk voordeel van de verwarmbare autogordels is ook de snelheid waarmee deze verwarmen. ZF meldt dat zodra het voertuig beweegt de gordels opwarmen. Hoe dichter de autogordel zich op het menselijk lichaam bevindt, hoe effectiever de verwarming. Het uittrekken van een winterjas kan het proces dan ook versnellen.
Het is onbekend of en welke autofabrikanten van plan zijn de verwarmbare autogordel van ZF in hun EV’s te integreren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: geralt via Pixabay