De Vereniging van Britse Verzekeraars (Association of British Insurers – ABI) en onderzoeksbureau Thatcham Research roepen de Britse overheid op het toelaten van Automated Lane Keeping Systems (ALKS) op de Britse wegen uit te stellen. De technologie brengt volgens de partijen de levens van weggebruikers in gevaar.
Het Brite ministerie van Transport kondigde in augustus aan vanaf 2021 het gebruik van ALKS technologie op de Britse wegen toe te staan. Voertuigen met deze technologie kunnen over een grotere afstand volledig autonoom rijden. De voertuigen mogen hierbij een snelheid maximaal 70 mijl per uur (zo’n 112 km per uur) hanteren.
Rachal Maclean, staatssecretaris van Transport, wees bij de aankondiging op de toegevoegde waarde die geautomatiseerde technologie kan leveren aan de veiligheid op de weg. “Geautomatiseerde technologie kan rijden veiliger, soepeler en eenvoudiger maken voor automobilisten. Het Verenigd Koninkrijk moet het eerste land zijn om van deze voordelen te profiteren en fabrikanten aantrekken om nieuwe technologieën te ontwikkelen en testen”, aldus Maclean.
Als onderdeel van de plannen vroeg het minister betrokken partijen hun visie over het gebruik van ALKS technologie op de openbare weg te delen. ABI Research en Thatcham Research wijzen in hun reactie op gevaren die het gebruik van de technologie met zich meebrengt. “Zowel de functionaliteit van ALKS technologie als de regelgeving waaronder deze opereert betekenen dat zij niet kunnen repliceren wat een competente en betrokken menselijke bestuurder kan doen, en zijn naar mening van Thatcham Research en de ABI niet veilig genoeg om geclassificeerd te worden als ‘geautomatiseerd rijden'”, schrijven de partijen.
Thatcham Research uit zorgen over de veiligheid van het plan. “Het plan van de overheid bedreigt de veiligheid op de weg”, zegt Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij Thatcham Research. Avery vreest onder meer dat mensen te veel op ALKS technologie zullen vertrouwen en hun aandacht daardoor niet meer bij de weg houden. “Dat is echter niet de realiteit. De beperkingen van de technologie betekenen dat het geclassificeerd zou moeten worden als rijhulp, aangezien de bestuurder betrokken moet blijven en klaar moet zijn om in te grijpen.”
Directeur General Insurance Policy bij ABI James Dalton voegt toe: “De verzekeringsbranche is 100% toegewijd aan het ondersteunen van de ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen, die de potentie hebben de veiligheid op de weg drastisch te vergroten en onze transportsystemen kan revolutioneren. Voertuigen voorzien van een geautomatiseerde lane-keeping systeem zijn een goede stap richten de ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen.”
“Bestuurder moeten echter geen onrealistische verwachtingen worden gegeven over de mogelijkheden van het systeem. Thatcham Research identificeert enkele zorgwekkende scenario’s waarin ALKS niet veilig kan opereren zonder ingrijpen van de bestuurder. Wij geloven dan ook sterk dat de timing voor de introductie van ALKS moet worden aangepast om te voorkomen dat mensenlevens in gevaar worden gebracht.”
De organisaties wijzen op verschillende risico’s:
“Huidige technologie vereist een oplettende bestuurder die betrokken is en de controle over het voertuig indien nodig kan overnemen. ALKS technologie heeft een grote stap in zijn ontwikkeling nodig om met deze praktijkscenario’s om te kunnen gaan”, aldus Avery.
De volledige verklaring van Thatcham Research en ABI is hier te vinden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel