Een vijftal lidstaten van de Europese Unie (EU) willen dat het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor wordt uitgesteld tot 2040. De Europese Commissie en het Europees Parlement willen de verkoop echter juist per 2035 aan banden leggen.
Uit een document dat is ingezien door Reuters blijkt dat Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije het verbod willen uitstellen. Het gaat specifiek om een voorstel van de Europese Commissie dat nieuwe auto’s vanaf 2035 honderd procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021. De voorgestelde reductie betekent in de praktijk dat de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor aan banden wordt gelegd.
Het verbod is alleen van toepassing op nieuwe auto’s; voor tweedehands auto’s geldt het verbod niet.
De EU-lidstaten doen in het document een tegenvoorstel. Zij pleiten voor een CO2-reductie van 90 procent voor personenauto’s in 2035. Dit betekent in de praktijk dat een beperkt aantal auto’s met een verbrandingsmotor in dat jaar nog mag worden verkocht. In 2040 willen de EU-lidstaten de reductie vervolgens verhogen tot 100 procent. De verkoop van nieuwe personenauto’s met een verbrandingsmotor zou dan in 2040 alsnog zijn uitgebannen.
Ook pleiten Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije voor uitstel voor lichte bedrijfswagens, waaronder bestelbussen. Voor deze categorie voertuigen stellen de landen een CO2-reductie van 80 procent voor. Ook dit is minder dan de Europese Commissie en het Europees Parlement willen. Beide zijn al akkoord met een reductie van 100% CO2-uitstoot voor nieuwe bestelbussen in 2035.
Voor het voorgestelde uitstel noemen de landen diverse redenen in het uitgelekte document. Zo willen de landen onder meer een grotere laadinfrastructuur voor elektrische auto’s realiseren.
Nederland loopt op dit vlak sterk voor op andere landen. Uit cijfers van de European Automobile Manufacturers’ Association blijkt dat naar schatting staat zeventig procent van alle laadpalen in Nederland, Duitsland en Frankrijk staat. Nederland was in juni vorig jaar koploper met ruim 66.000 laadpalen, terwijl Duitsland en Frankrijk beide zo’n 45.000 laadpalen telden.
Ook wijst een anonieme Bulgaarse ambtenaar tegenover Reuters op de koopkracht in EU-lidstaten, die sterk varieert. Klimaatmaatregelen moeten volgens de Bulgaar meer rekening houden met economische en sociale factoren.
Naar verwachting presenteren EU-lidstaten op korte termijn hun positie over de voorgestelde klimaatmaatregelen. Het Europees Parlement ging eerder al akkoord met het voorstel van de Europese Commissie. De maatregelen zijn onderdeel van bredere klimaatmaatregelen. Deze moeten leiden tot een reductie van 55 procent in de uitstoot van broeikasgassen in 2030 ten opzichte van 1990.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: geralt via Pixabay