Als je bij Virtual Reality (VR) vooral denkt aan de grote VR-brillen waarmee je interactieve 3D-videogames kunt spelen dan zit je er niet zo heel ver naast. Gamen met een VR bril is tenslotte de manier waarop de meeste mensen voor het eerst in contact komen met VR. Vraag je een willekeurig iemand echter om een bedrijfsmatige toepassing van VR te noemen dan zal het antwoord een stukje langer op zich laten wachten. Maar dat wil niet zeggen dat bedrijven er helemaal niet mee bezig zijn.
De afgelopen jaren heeft de bedrijfsmatige toepassing van VR in Nederland een bescheiden ontwikkeling doorgemaakt en we zien nu dat bedrijven VR ook steeds meer gaan ontdekken. Een aantal bedrijven heeft zich helemaal gespecialiseerd in VR en zij bedenken nieuwe toepassingen zoals simulaties, virtuele trainingen en 3D animaties die door allerlei bedrijven gebruikt kunnen worden voor, met name, marketingdoeleinden of evenementen.
Maar hoe zit dat eigenlijk in de automotive industrie? De verkoop van auto’s kan zeer grillig verlopen en het valt voor automerken vaak niet mee om mensen naar de dealers te krijgen voor een proefrit en een nieuwe auto. Wij van Oponeo.nl vroegen ons af of in de automotive industrie gebruik gemaakt wordt van VR en hoe dat dan wordt ingezet om meer klanten aan te trekken, meer omzet te behalen en dus meer auto’s te verkopen.
Hoe zit dat bijvoorbeeld in de Verenigde Staten? Hier loopt men redelijk voorop in de ontwikkeling en toepassing van VR. Uit de VS komen dan ook regelmatig berichten over de toepassing van VR door automerken als middel om het aantal proefritten te verhogen. Een mooi voorbeeld is de virtuele proefrit die door Jaguar Land Rover is ontwikkeld om mensen over te halen een echte proefrit over de weg te maken. Als je bij een van hun dealers komt dan krijg je een VR bril op waarmee je van elk nieuw automodel een interactief voorproefje krijgt.
De auto wordt hierbij netjes aan je voorgesteld. Je krijgt een eigen virtuele auto waarbij je via animaties het interieur vanuit allerlei hoeken kunt bekijken. Net alsof je zojuist de auto in gestapt bent. Alleen zit je dan gewoon op een bureaustoel met een VR bril op je hoofd. Met 3D animaties worden alle technische snufjes van de auto uitgelegd en je kunt ze testen alsof je er zelf in zit.
Een andere manier om VR in de automotive branche te gebruiken zijn virtuele showrooms. Zo heeft Audi in London een piepkleine showroom met 4 auto’s waar je met een VR bril testritten kunt maken in alle nieuwe Audi modellen. En dat werkt goed, want mensen bestellen in deze showroom nieuwe auto’s waarin ze alleen maar een virtuele proefrit gemaakt hebben. Gewoon, tijdens hun lunchpauze.
Hyundai pakt het net weer even anders aan met een pop-up showroom. Deze digitale winkel combineert in-store, online en mobiele platforms, zodat je hier alles online kunt doen: van het reserveren van een proefrit tot het kopen en financieren van een nieuwe auto.
Met VR richten de marketeers in de automotive industrie zich met name op een wat jonger publiek wat veel zaken via de computer, tablet of smartphone regelt. Toyota heeft bijvoorbeeld een compleet VR team die alle mogelijkheden om VR in te zetten in automotive marketing onderzoekt. Zij ervaren dat virtuele proefritten leiden tot meer proefritten op de weg en dat klanten beter geïnformeerd naar de dealers komen waardoor ze sneller vinden wat ze zoeken.
Hoe zit het eigenlijk in andere takken van de automotive industrie, zoals bijvoorbeeld de bandenfabrikanten? Wji waren benieuwd of zij ook VR gebruiken en hoe dit wordt ingezet om het (online) kopen van banden te stimuleren. Onderzoek leert dat men ook hier bezig is met het onderzoeken en toepassen van de mogelijkheden van VR.
Autobandenmerk Continental heeft de eerste stappen al gezet en gebruikt VR voor een interactieve brochure over alles wat met autobanden te maken heeft. Deze kan met een speciale app op de smartphone of tablet bekeken worden. Continental zet VR ook in om een interactieve 360° ervaring van de verschillende bandentechnologieën aan te bieden.
Een ander voorbeeld is de VR ervaring die bandenfabrikant Falken aanbiedt. Deze bestaat uit een speciale video waarbij je als bijrijder een rondje over de Nürnburgring kunt rijden in de Porsche van Falken. Inclusief natuurlijk een pitstop om de banden te wisselen. De video hoort bij een app waarmee je o.a. dealers kunt opzoeken en video’s over het merk kunt bekijken.
Of automotive en Virtual Reality een gouden match zijn dat zal de toekomst nog uit moeten wijzen. Feit is wel dat er inmiddels door verschillende autofabrikanten in het buitenland succesvol stappen zijn gezet om VR tot een vast onderdeel van hun marketingcampagnes te maken. Een aantal initiatieven hebben hun succes al bewezen voor autofabrikanten in landen zoals de VS en het Verenigd koninkrijk. Een groot aantal van die fabrikanten hebben ook vestigingen of dealers in Nederland. Hierdoor zal Nederland ook steeds vaker in aanraking komen met VR bij de autodealers op het gebied van:
Zo is Audi inmiddels begonnen met het gebruik van VR in hun Nederlandse showrooms voor het maken van proefritten. En ja, je kunt hierbij ook een proefrit maken in een door jou zelf samengestelde auto, iets wat tot voor kort nauwelijks mogelijk was.
Bij DAF kun je in de virtuele showroom in de cabine kruipen van de nieuwste vrachtwagenmodellen. Zo zie je meteen hoeveel ruimte je hebt, welke functies er in de vrachtwagen zitten en hoe de bedrijfshal van DAF er uit ziet. Ook leuk als je gewoon eens wilt weten hoe het nou is om in een vrachtwagen te zitten.
De toepassing van VR in de automotive industrie is met name in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk succesvol gebleken. Doordat grote fabrikanten zoals Audi en DAF ook in Nederland VR inzetten om hun verkopen te laten stijgen en potentiële klanten aan zich te binden, is het niet ondenkbaar dat ook in de Nederlandse auto industrie VR kan uitgroeien tot een meerwaarde voor de automotive marketing.
Dit blog is geschreven door Richard de Jong. Bekijk hier zijn profiel.