De vliegende auto van het Nederlandse PAL-V mag een Nederlands kenteken dragen. Het voertuig mag hiermee de openbare weg op. Medeoprichter en CEO Robert Dingemans hoopt dat de PAL-V volgend jaar ook het luchtruim mag kiezen.
PAL-V uit Raamsdonksveer dat werkt aan een voertuig dat eigenschappen van een auto en een vliegtuig combineert. Het bedrijf toonde op de Geneva Motor Show in 2019 voor het eerst zijn PAL-V Liberty. Dit voertuig kan op de openbare weg rijden, maar door zijn wieken uit te klappen ook het luchtruim kiezen. Omschakelen tussen rij- en vliegmodus neemt ongeveer vijf tot tien minuten in beslag. PAL-V is opgericht door CEO Robert Dingemans en aandeelhouder John Bakker.
De PAL-V Liberty biedt ruimte aan twee personen en weegt 664 kg. De maximale belading bedraagt 20 kg. Om veilig te kunnen opstijgen is een gewicht van maximaal 910 kg toegestaan, inclusief passagiers. Het voertuig is voorzien van een tweetal motoren: één voor rijden en één voor vliegen. In rijmodus maakt de Liberty gebruik van een 100 pk motor, waarmee het voertuig in 9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De topsnelheid op de weg bedraagt 160 km/u.
In vliegmodus schakelt het voertuig over op een 200 pk motor, waarmee een topsnelheid van 180 km/u kan worden bereikt. Het bereik van het voertuig is bij maximale belading 400 km, terwijl met één persoon aan boord op zeeniveau een bereik van 500 km mogelijk is. Bij de berekening van dit bereik wordt uitgegaan van een kruissnelheid van 140 km/u, wat de meest efficiënte snelheid is. Bij een snelheid van 160 km/u is 90% van het bereik haalbaar.
Het voertuig heeft vanaf stilstand 300 meter nodig om op te stijgen. Bij een rollende start bedraagt dit 180 meter. Hiermee kunnen piloten opstijgen vanaf kleine vliegveldjes, waarvan Nederland er zo’n twintig telt.
Het concept is ontstaan uit frustratie over het feit dat vliegtuigen altijd vanaf een vaste locatie moeten opstijgen. Dit betekent in de praktijk dat de piloot zijn of haar auto op het vliegveld moeten achterlaten en bij aankomst op locatie niet over dit voertuig beschikken. Bakker ontwierp daarom een auto die ook kan vliegen, zodat gebruikers met hun eigen voertuig iedere locatie kunnen bereiken.
De Liberty is sinds 2007 in ontwikkeling. De levering van het voertuig is al een aantal keer verschoven. Dingemans meldt aan het FD in de laatste fase te zijn om goedkeuring te krijgen van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). In 2021 hoopt Dingemans dat de PAL-V ook het Nederlandse luchtruim mag betreden.
De toestemming die PAL-V nu van het RDW krijgt is overigens beperkt. Het gaat om een zogenoemde individuele goedkeuring, die op slechts één voertuig van toepassing is. Met deze goedkeuring kan PAL-V met het prototype op de openbare weg ervaring opdoen, maar kan het voertuig nog niet in productie worden genomen. “Daarvoor moeten we ook de productielocatie bekijken om zeker te weten dat elk voertuig volgens dezelfde kwaliteitseisen geproduceerd kan worden”, zegt Ramon Gouweleeuw van RDW tegen het FD. “We hebben nu alleen naar het voertuig gekeken.”
PAL-V is niet het enige bedrijf dat aan een vliegende auto werkt. Ook het Slowaakse AeroMobil werkt aan een dergelijk concept. Een prototype van AeroMobil koos in 2013 voor het eerst het luchtruim. Sindsdien zijn er vier versies van het prototype ontwikkeld: versie 1.0, 2.0, 2.5 en 3.0.
Het bedrijf werkt daarnaast al langer aan het productiemodel AeroMobil 4.0 STOL (short take-off and landing), die als pre-order besteld kan worden. Dit voertuig is voorzien van opklapbare vleugels. Het voertuig kan in drie minuten omschakelen van rij- naar vliegmodus, of andersom. In de lucht wordt de AeroMobil 4.0 STOL aangedreven door een interne verbrandingsmotor met turbocharger die een vermogen van 300 pk levert. Op de weg maakt hij gebruik van een hybride systeem met een tweetal elektromotoren in de voorwielen, die 110 pk vermogen leveren.
De topsnelheid van het voertuig in de lucht bedraagt 360 km/u, terwijl de kruissnelheid 259 km/u is. Het bereik is bij 75% van het vermogen zo’n 600 kilometer. Op de weg is de topsnelheid 160 km/u, terwijl de AeroMobil 4.0 STOL in 10 seconden van naar 0 naar 100 km/u accelereert. Het voertuig verbruikt volgens de NEDC-test 4,2 liter brandstof per 100 kilometer.
AeroMobil kondigde eind 2017 aan dat de AeroMobil in 2020 of 2021 te koop moet worden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel