Het marktaandeel van elektrische voertuigen (EV’s) krimpt. Waar in het eerste kwartaal van 2020 nog 8,6% van alle nieuwe voertuigen op de Nederlandse weg een EV was, is dit in dezelfde periode in 2021 nog maar 6,6%. Ook in de leasesector stokt de opmars van EV’s.
Dit meldt VNA, dat zijn zorgen uit over de ontwikkeling. Een belangrijk deel van de terugval in het aantal nieuw geregistreerde EV’s in Nederland is volgens VNA toe te schrijven aan het dalende aantal van nieuwe elektrische leaseauto’s.
VNA stelt dat de zakelijke leasemarkt de afgelopen jaren een belangrijke aanjager is geweest voor de elektrificering van het Nederlandse wagenpark. Door de coronapandemie is de markt voor nieuwe auto’s echter fors gekrompen. Ook wijst VNA op de hogere bijtelling op nieuwe EV’s die zijn voorzien van een accu. Deze bijtelling is verhoogd van 8% in 2020 naar 12% in 2021.
Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Ons eerdere vermoeden dat een te snelle verhoging van de bijtelling de gang naar elektrisch afremt wordt waarheid. Het aandeel volledig elektrisch in nieuwe leaseauto’s is in de eerste 4 maanden gedaald van 10% naar 6%. EV’s ontwikkelen zich gelukkig snel, maar kunnen nog niet zonder stimulans.”
Naast de zakelijke leasemarkt laat ook de private leasemarkt een daling zien. Overheidssubsidies in combinatie met het groeiende aanbod van EV’s op de Nederlandse markt zorgde voor een stijging van zo’n 11% in het aantal EV’s met batterij in 2020. Deze stijging is in 2021 echter abrupt afgeremd. Zo wijst VNA erop dat het subsidiebudget voor EV’s in de eerste week van 2021 al op was. Het aantal elektrisch in nieuwe private leaseauto’s is gedaald tot zo’n 4% in het eerste kwartaal van 2021.
Hemerik: “De strikte jaarlijkse budgettering van de subsidie op nieuwe particuliere EV’s (SEPP) remt de ontwikkeling van elektrisch in de particuliere markt. Juist nu veel particulieren, door corona, kiezen voor individueel vervoer is het zaak de subsidiekraan open te houden. Dat is ook wat andere Europese landen om ons heen met succes doen.”
Zo’n 2% van het totale wagenpark in Nederland is volledig elektrisch. VNA noemt de instroom van nieuwe elektrische auto’s essentieel voor de vergroening van het wagenpark. Zonder blijft ook het aanbod van EV’s op de occasionmarkt beperkt.
Hemerik: “We zien dat er voor gebruikte elektrische auto’s wel subsidiebudget beschikbaar is. Het ontbreekt echter nog aan een breed aanbod tweedehands EV’s. We zouden daarom graag de scheiding tussen nieuw en tweedehands in het subsidiebudget doorbroken zien worden. Zorg nu voor instroom van nieuwe auto’s, zodat deze straks ook via de occasionmarkt de particulier bereiken.”
De verkoop van elektrische voertuigen laat een vergelijkbaar beeld zien, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). RVO publiceert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maandelijks een overzicht van de elektrische voertuigen op de Nederlandse weg.
Uit de cijfers blijkt dat het marktaandeel van EV’s in Nederland in de periode januari tot en met maart 2021 is gedaald tot 5,3% ten opzichte. Het aandeel hybride auto’s steeg met 6,6% tot 9,8%. In maart 2021 zijn 2.107 EV’s verkocht in Nederland, 1.809 minder dan in maart 2020. Het aantal verkochte hybride voertuigen is juist met 1.520 gestegen tot 2.638 stuks. Het best verkochte model van de Tesla Model 3, waarvan 342 exemplaren zijn verkocht. De Volvo XC40 (256 stuks) en Volkswagen ID.4 (247 stuks) volgen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel