Volkswagen kondigt aan twee fabrieken in Duitsland om te bouwen voor de productie van elektrische voertuigen. Het gaat om productielocaties in het Duitse Emden en Hanover. De eerste elektrische auto's moeten in 2022 in de fabrieken van de band rollen.
De autofabrikant bouwde eerder al zijn fabriek in het Duitse Zwickau om voor de productie van elektrische voertuigen. Met de fabrieken in Emden en Hanover vergroot Volkswagen zijn productiecapaciteit op dit gebied nu verder. Personeel van Volkswagen is woensdag 14 november ingelicht over het besluit. “We bewegen op volle snelheid richting de productie van elektrische voertuigen. Emden en Hanover worden modelfabrieken in Duitsland. Samen met Zwickau zullen zij het grootste netwerk voor de productie van elektrische voertuigen in Europa vormen”, zegt Gunnar Kilian, HR-bestuurslid bij Volskwagen.
Naar verwachting worden in Emden en Hanover vanaf 2022 elektrische voertuigen geproduceerd. De fabriek in Hanover gaat zich onder andere richten op de productie van elektrische modellen gebaseerd op de ID. BUZZ, evenals conventioneel aangedreven voertuigen. ID. BUZZ is een elektrisch conceptvoertuig dat in 2017 door Volkswagen in Detroit werd gepresenteerd. De bestelbus heeft afhankelijk van het gekozen accupakket een bereik van 330 tot 550 kilometer. Op het dak van het voertuig zijn zonnepanelen aangebracht waarmee dagelijks voldoende energie kan worden opgewekt om het bereik met 15 kilometer te vergroten.
“Op deze wijze stellen we de toekomst van de fabriek in Hanover en werkgelegenheid zeker. We maken commerciële voertuigen van Volkswagen geschikt voor de transformatie die gaande is in onze industrie”, licht Thomas Sedran, bestuursvoorzitter bij Volkswagen Commercial Vehicles, toe. Eerder kondigde Volkswagen al aan tegen het eind van 2022 over zestien fabrieken voor elektrische voertuigen te willen beschikken. De autofabrikant stelt hiermee voorbereid te zijn op de productie van 50 miljoen elektrisch aangedreven voertuigen.
Volkswagen geeft personeel in de fabrieken in Emden en Hanover tot 2028 een baangarantie. Op termijn gaat de omschakeling naar elektrische voertuigen echter banen kosten. De autofabrikant wil de impact hiervan beperken met behulp van onder andere een programma dat werknemers in staat stelt eerder met pensioen te gaan. Werknemers met een tijdelijk contract krijgen een vast contract aangeboden in fabrieken van Porsche in Zuffenhausen, Ludwigsburg en Sachsenheim, en de Volkswagen fabriek in Kassel.
Onlangs kondigde Volkswagen al aan in China fors te willen inzetten op elektrisch rijden. Het bedrijf wil de komende twee jaar tot dertig elektrische en plug-in hybrid modellen op de Chinese markt zetten. De helft van deze modellen wordt naar verwachting in China geproduceerd. Om de aanwezigheid van het bedrijf op de Chinese markt te versterken gaat Volkswagen samen met partners 4 miljard euro investeren.
Naast het nieuws van Volkswagen is er ook ander nieuws uit Duitsland op het gebied van elektrische voertuigen. Zo heeft de Duitse minister van Economie Peter Altmaier bekend gemaakt ongeveer 1 miljard euro te reserveren om lokale productie van accu’s voor elektrische voertuigen te ondersteunen. Altamaier zegt tegen Reuters ernaar te streven dat 30% van alle accu’s voor elektrische voertuigen in 2030 in Europa worden geproduceerd. Om dit mogelijk te maken heeft Altmaier overleg met zijn collega’s in Frankrijk, Polen en Oostenrijk.
Naar verwachting wordt de productie van accu’s in Duitsland ondergebracht bij een consortium. Volkswagen heeft al laten weten interesse te hebben in deelname aan dit consortium, terwijl mogelijk ook de Duitse tak van autofabrikant Ford en chemieconcern BASF willen toetreden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen (foto)
Bron: Reuters