maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 18 januari 2022

Volkswagen en Umicore bundelen krachten rondom precursoren en kathodemateriaal voor batterijcellen

Autofabrikant Volkswagen AG richt samen met Umicore, gespecialiseerd in materiaaltechnologie, een joint-venture op. De partijen gaan samen capaciteit in Europa opbouwen voor de productie van precursoren en kathodemateriaal voor accu’s. De productie is bedoeld voor de Europese batterijcellenproductie van Volkswagen AG.

Umicore is een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in materiaaltechnologie. Het bedrijf ontwikkelt technologieën en produceert materialen voor onder meer hoogwaardige zonnecellen. Deze cellen zijn onder meer in gebruik in satellieten, herlaadbare batterijen, LED-toepassingen en katalysatoren. Umicore richt zich ook op recycling; het bedrijf haalt kostbare metalen uit onder meer laptops en mobiele telefoons.

Investering van 89 miljard euro in EV’s

Volkswagen zet al langer op grote schaal in op EV’s. Het bedrijf kondigde in december aan in vijf jaar tijd maar liefst 89 miljard euro te investeren in nieuwe technologieën voor geautomatiseerd en elektrisch rijden. Het gaat om meer dan de helft van de totale investeringen in deze periode. De geplande investeringen van Volkswagen tot 2026 kennen een waarde van zo’n 159 miljard euro.

De Duitse autofabrikant streeft ernaar dat in 2026 van iedere vier verkochte auto’s er minimaal een volledig elektrisch is. Het bedrijf richt zich hierbij onder meer op de productie van eigen accu’s. Het bedrijf beschikt hiervoor over een fabriek in het Duitse Salzgitter. Daarnaast werkt het bedrijf aan een fabriek voor EV’s in de omgeving van Wolfsburg. Ook het hoofdkantoor is in Wolfsburg gevestigd. Een bestaande fabriek in Hannover wordt gemoderniseerd voor EV-productie.

Materialen voor accuproductie

Voor de productie van accucellen zijn diverse materialen nodig. Precursoren en kathodemateriaal zijn hiervan voorbeelden. Met de joint venture die Volkswagen AG nu opricht met Umicore verzekert het bedrijf zich van de toelevering van deze materialen.

De joint venture gaat de productiecapaciteit voor precursoren en kathodemateriaal geleidelijk opvoeren. In 2025 moet de productie van start gaan met een jaarlijkse productiecapaciteit van 20 GWh. Deze is bedoeld voor een fabriek van Volkswagen AG in het Duitse Salzgitter. Aan het einde van het huidige decennium moet de capaciteit zijn gegroeid tot 160 GWh op jaarbasis. Dit is volgens Umicore en Volkswagen AG voldoende voor het jaarlijks aandrijven van zo’n 2,2 miljoen EV’s.

Beide partijen profiteren

De samenwerking biedt voor beide partijen voordelen. Zo zorgt de joint venture voor een ‘zekere en kostcompetitieve bevoorrading’ met ‘innovatieve, duurzaam gewonnen en op maat gemaakte hoog-performante kathodematerialen’ voor de eengemaakte cellen van Volkswagen.

Umicore verzekert zich met de joint venture van toegang tot een belangrijk deel van de Europese vraag naar EV-kathodematerialen. Dit levert schaalvoordelen op. En helpt het bedrijf bij het uitbouwen van haar strategie rondom materialen voor schone mobiliteit.

Kathodematerialen met een hoog nikkelgehalte

De joint venture gaat onder meer kathodematerialen met een hoog nikkelgehalte ontwikkelen. Met het oog op de hogere energiedichtheid en het faciliteren van langere rijafstanden stappen autofabrikanten in toenemende mate over op dit materiaal.

Umicore meldt dat het naast de joint venture haar technologische en productiecapaciteiten blijft ontwikkelen. Zo wil het bedrijf ook andere klanten en regio’s blijven bedienen.

Wel schroeft Umicore de productie van gekwalificeerde mid-nikkel-platformen terug tot hun minimale afnameverplichtingen. Dit leidt tot lagere volumeprognoses voor zowel 2022 als 2023. Deze komen bovenop de negatieve impact van het wereldwijde chiptekort. Umicore verwacht dan ook dat de groei van haar verkoopvolumes van kathodemmateriaal in 2022 en 2023 minder zal zijn dan verwacht. En lager zal zijn dan de verwachte groei van de wereldwijde markt. Op de middellange termijn moet de overstap op kathodematerialen met een hoog nikkelgehalte de concurrentiepositie van Umicore echter versterken.

‘Klanten ondersteunen bij elektrificatie’

“Als leider in materialen voor schone mobiliteit zetten wij ons in om onze klanten in de auto- en batterijcelindustrie te ondersteunen bij hun elektrificatiestrategieën. We zijn zeer verheugd met Volkswagen samen te werken in deze unieke joint venture en zullen onze jarenlange en bewezen expertise in batterijmaterialen inbrengen, evenals ons sterk engagement en onze oplossingen voor de huidige uitdagingen op het vlak van duurzaamheid”, aldus Mathias Miedreich, CEO van Umicore. “De complementariteit van onze uitgebreide technologie, innovatie en industriële knowhow, en onze gedeelde duurzaamheidsovertuigingen zullen een sterk kader vormen voor de JV en ons een aanzienlijk voordeel als eerste speler opleveren.”

Thomas Schmall, lid van de Directieraad van Volkswagen Group for Technology en CEO van Volkswagen Group Components: “Volkswagen rolt zijn batterijcellenstrategie zeer consequent en aan een hoog tempo uit. De eengemaakte cel van Volkswagen moet van meet af aan toonaangevend zijn op het gebied van prestaties, kosten en duurzaamheid. Met Umicore in zee gaan stelt ons in staat om binnen Europa een geavanceerde bevoorradingsketen uit te bouwen waarbij we gemeenschappelijke waarden met betrekking tot verantwoorde bevoorrading met grondstoffen evenals kringloopbenadering delen.”

De oprichting van de joint venture is afhankelijk van onder meer goedkeuring van regelgevende instanties.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven