Volkswagen kondigt aan na 2025 geen auto's met een interne verbrandingsmotor meer te zullen ontwikkelen. Het bedrijf gaat zich volledig richten op de ontwikkeling van elektrische auto's.
Dit zegt Michael Jost, hoofdstrateeg bij Volkswagen, in een interview met het Duitse Handelsblatt. Doordat na 2025 de ontwikkeling van automodellen met een interne verbrandingsmotor wordt gestaakt, brengt Volkswagen naar verwachting in 2026 voor het laatst een voertuig met een dergelijke motor op de markt. Daarna wil het bedrijf fossiele brandstofmotors volledig uitbannen uit haar portfolio.
2025 is uiteraard nog enkele jaren weg, maar is voor een autofabrikant een relatief korte termijn. De meeste automodellen worden gedurende een periode van grofweg zeven jaar geproduceerd.
Jost wijst op akkoord van Parijs – beter bekend als het Klimaatakkoord – dat in 2015 in de Franse hoofdstad Parijs werd gesloten. In dit akkoord is vastgelegd dat de uitstoot van CO2-emissies moet worden teruggedrongen en de opwarming van de aarde moet worden beperkt tot 2 graden Celsius. “We zetten ons in voor het akkoord uit 2015”, benadrukt Jost. Volkswagen is echter van mening dat de doelstellingen uit het akkoord alleen gerealiseerd kunnen worden indien in 2050 geen enkel voertuig met een interne verbrandingsmotor nog op de weg rijdt. Dit betekent in de praktijk dat het laatste voertuig met een dergelijke motor rond het jaar 2040 zou moeten worden verkocht, terwijl de laatste automodellen met dergelijke motoren rond 2030 zouden moeten worden geïntroduceerd.
Om haar bijdrage te leveren aan het realiseren van de doelstellingen uit het Klimaatakkoord kondigt Volkswagen nu dus aan vanaf 2025 de ontwikkeling van automodellen met een traditionele verbrandingsmotor te staken. De stap is onderdeel van een bredere reeks maatregelen die Volkswagen de afgelopen tijd heeft genomen om haar focus te verleggen naar elektrische auto’s. Zo kondigde Volkswagen Group in november al aan haar fabrieken in het Duitse Emden en Hannover om te bouwen voor de productie van elektrische voertuigen. Deze fabrieken moeten vanaf 2022 operationeel zijn.
Eerder bouwde het bedrijf ook al een fabriek in het eveneens Duitse Zwickau om voor de productie van deze voertuigen. In 2022 wil Volkswagen in totaal over 22 fabrieken voor elektrische voertuigen beschikken, waarmee het bedrijf naar eigen zeggen voorbereid is op een productie van 50 miljoen elektrisch aangedreven auto.
Volkswagen biedt op dit moment al verschillende volledig elektrisch aangedreven automodellen aan: de e-Golf en diens kleinere broertje de E-up!. De e-Golf heeft een actieradius tot 230 kilometer en is beschikbaar vanaf 39.680 euro. De E-up! heeft een bereik tot 133 kilometer en is beschikbaar vanaf 24.861 euro. Beide modellen zijn ook voor leaserijders beschikbaar met een bijtelling van 4%.
Daarnaast levert Volkswagen al langer hybride modellen, zoals de Golf GTE en Passat GTE. Deze voertuigen zijn naast een traditionele brandstofmotor ook voorzien van een elektromotor, die wordt ingezet om de brandstofmotor te ondersteunen en zowel het verbruik als de uitstoot van de modellen te verminderen. Deze modellen zijn vooral in de overgangsfase naar volledig elektrisch rijden van belang, stelt Jost.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen (foto)