Autofabrikant Volkswagen uit zijn zorgen over de aanstormende Euro 7-uitstootnorm. Het vraagt de Europese Commissie de uitstootnorm later in te voeren dan gepland. Indien de EU vasthoudt aan de huidige planning om de Euro 7-normen medio 2025 in te voeren, kan dit tot maandenlange productiestops voor meerdere modellen leiden waarschuwt het bedrijf.
Automotive News meldt dat de Duitse autofabrikant bij de EU de noodklok luidt over de Euro 7-norm. Deze norm brengt met name strengere eisen rondom de uitstoot van stikstof met zich mee voor verbrandingsmotoren. Zo is de maximale stikstofuitstoot ongeacht de brandstof vastgelegd op 60 mg per kilometer. Voertuigen moeten tien jaar lang en 200.000 kilometer aan Euro 7-norm blijven voldoen. Dat is nu nog vijf jaar en 100.000 kilometer.
De komst van strengere uitstootnorm is volgens de EU een belangrijke stap in het realiseren van de klimaatdoelstelling om de uitstoot van stikstof in 2035 met 35% te hebben gereduceerd. De norm verlaagt in de praktijk onder meer de maximale uitstoot voor dieselvoertuigen van 80 mg per km zoals vastgelegd in de Euro 6d-norm tot 60 mg per km. Deze grens geldt ook al langer voor benzineauto’s. De hoeveelheid fijnstof die mag worden uitgestoten blijft gelijk, maar hierbij tellen voortaan ook de fijnstof die remmen en banden genereren mee. Het gaat dan concreet om de slijtage van de banden en stof van de remschijven.
Ook de toegestane hoeveelheid uitgestoten CO voor benzineauto’s gaat op de schop. De Euro 7-norm halveert de maximale CO-uitstoot van 1.000 naar 500 mg per km. Voor dieselauto’s blijft de grens om 500 mg per km. Ook aan de uitstoot van ammoniak stelt de Euro 7-norm grenzen; deze mag maximaal 20 mg per km bedragen. De totale koolstofwateremissie (THC) is vastgelegd op 100 mg per kilometer. Voor NMHC (Non-Methane HydroCarbons / koolwaterstoffen anders dan methaan) is de grenswaarde vastgelegd op 68 mg per km voor zowel benzine- als dieselauto’s.
Volkswagen voorziet grote problemen met de uitstootnormen. Het bedrijf stelt dat het aanpassen van zijn motoren om aan de nieuwe normen te voldoen een traject is dat meerdere jaren in beslag neemt. Het verwacht daarom medio 2025 – voor wanneer de invoering van de Euro 7-norm op de planning staat – nog niet aan de norm te kunnen voldoen. Volkswagen waarschuwt dat de invoering kan leiden tot maandenlange productiestops voor meerdere modellen. Welke modellen dit zijn laat de Duitse fabrikant in het midden.
Het bedrijf vraagt de EU daarom de invoering van de Euro 7-norm uit te stellen tot de herfst van 2026. Dit zou autofabrikanten voldoen tijd geven om de noodzakelijke aanpassingen aan hun verbrandingsmotoren te maken.
Volkswagen staat overigens niet alleen; ook diverse andere autofabrikanten uitten eerder hun zorgen over de nieuwe norm. Zo pleitte ook Markus Duesmann, topman van Audi, in maart voor uitstel van de Euro 7-norm. Duesmann stelt dat autofabrikanten te weinig tijd krijgen zich voor te bereiden op de nieuwe norm. In een gesprek met Automotive News noemt de Audi-topman de huidige periode ‘simpelweg niet lang genoeg’.
Onder meer het certificering van iedere uitvoering van verbrandingsmotoren zou veel tijd in beslag nemen. De topman wijst echter ook op het ontwikkelen en testen van nieuwe filters en katalysators, dat volgens Duesmann niet voor de gestelde deadline haalbaar is.
Ook Skoda, net als Audi en Volkswagen onderdeel van de Volkswagen Group, is kritisch. Het bedrijf dreigt de productie van alle compacte modellen stil te moeten leggen door de invoering van de Euro 7-norm. Het gaat dan concreet om de Skoda Fabia, Scala en Kamiq. Martin Jahn, hoofd Marketing en Sales bij Skoda, stelt dat het simpelweg niet zou lonen deze modellen geschikt te maken voor de nieuwe regels.
Skoda waarschuwt dat de invoering van de norm in de praktijk er dan ook toe kan leiden dat de autofabrikant een fabriek moet sluiten. Hierdoor zouden zo’n 3.000 banen op de tocht komen te staan.
Ook buiten de Volkswagen Group klinkt kritiek. Ergun Lümali, hoofd van de ondernemingsraad van Mercedes-Benz, waarschuwde in februari voor het verlies van duizenden banen door de invoering van de Euro 7-uitstootnorm. Lümali benadrukt dat Mercedes-Benz niet negatief tegenover de norm staat maar de norm veel te snel wordt ingevoerd, meldt het Duitse persagentschap DPA. De topman noemt de invoeringsdatum ‘onrealistisch’ en niet in lijn met de transformatie van fabrieken.
Net als Skoda wijst Lümali op de kosten die het geschikt maken van huidige verbrandingsmotoren voor de Euro 7-norm met zich meebrengt. De investering die dit vraagt loont volgens Lümali niet, waardoor Mercedes-Benz gedwongen wordt eerder afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. Doordat het bedrijf echter nog niet klaar is voor een volledige overstap op een elektrische aandrijving, komen hierdoor volgens hem duizenden banen in gevaar. Ook Lümali riep daarom op kritisch te kijken naar de voorgenomen invoeringsdatum.
Het betoog van Mercedes-Benz sluit aan op kritiek die de Europese European Automobile Manufacturers Association (ACEA) eerder leverde. Luca de Meo, president van de branchevereniging, waarschuwde begin dit jaar dat voor de impact van de norm op de Europese auto-industrie. In een open brief gericht aan het Europees Parlement en de Europese Commissie waarschuwde ACEA voor de hoge investeringen die het voldoen aan de Euro 7-norm vraagt. Deze wegen volgens de branchevereniging niet op tegen de milieuvoordelen die Euro 7 biedt, die ACEA ‘minimaal’ noemt.
De Meo pleit voor een eenduidig beleid dat de industrie vooruit helpt. Zo zou de huidige Euro 7-norm in de praktijk oude techniek reguleren, terwijl de EU volgens ACEA juist een transitie naar een ‘emissievrije auto-industrie’ zou moeten stimuleren. De investeringen die voldoen aan de Euro 7-norm vraagt, kunnen volgens De Meo beter besteed worden aan de doorontwikkeling van emissieloze vormen van vervoer.
De topman van ACEA waarschuwde ook voor impact op de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie. Door de strengere uitstootnormen kan de EU achteropraken bij onder meer China, vreest de brancheorganisatie.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Free-Photos via Pixabay