Lange tijd kenmerkte een vraag die de productie ver oversteeg, lange levertijden en tekorten aan onder meer chips de autosector. Bij Volkswagen klinkt nu echter een heel ander geluid. Wegens tegenvallende vraag naar de ID4 en ID7 ziet de Duitse autofabrikant zich genoodzaakt tot het terugschroeven van zijn productie.
De waarschuwing van Volkswagen is opvallend, aangezien veel signalen uit de autosector juist positief zijn. Zo trekt de verkoop van nieuwe auto’s al enige tijd aan. Dit komt onder meer doordat allerlei beperkingen voor de productie van auto’s zijn verdwenen. De sector kampte langere tijd met een tekort aan chips, wat de productie en levering van voertuigen bemoeilijkte. Ook productieachterstanden die hierdoor ontstonden zijn inmiddels grotendeels weggewerkt.
Volkswagen lijkt nu echter het tij te zien keren. Diverse Duitse media melden dat de autofabrikant met overcapaciteit kampt. Zo meldt Manfred Wulff, voorzitter van de lokale ondernemingsraad van Volkswagen, aan Nordwest Zeitung dat met name de Volkswagen fabriek in Emden de vraag ziet achterblijven bij de productie. Vooral de vraag naar de elektrische voertuigen (EV’s) ID4 en de nieuwe ID7 van Volkswagen zou tegenvallen.
De Duitse autofabrikant ziet zich daardoor genoodzaakt maatregelen te nemen. Zo schrapt het bedrijf de komende twee weken de late dienst in zijn fabriek in Emden. Daarnaast verlengt het bedrijf de vakantieperiode – waarin de fabriek gesloten is – van drie naar vier weken.
Ook vallen er ontslagen. Het gaat daarbij specifiek om uitzendkrachten. Van de 1.500 uitzendkrachten die momenteel voor Volkswagen in Emden actief zijn, zijn er 300 per augustus niet meer werkzaam bij de fabriek.
De voorzitter van de lokale ondernemingsraad van Volkswagen bevestigt tegenover NDR dat de vraag achterblijft op de productie. De vraag zou dertig procent lager zijn uitgevallen dan verwacht. Dit schrijft hij de voorzitter toe aan terughoudendheid van klanten op EV-gebied.
Olaf Lies, de lokale minister van Economische Zaken, waarschuwt tegenover NDR ook dat de problemen mogelijk niet beperkt blijven tot Volkswagen. Lies stelt dat de auto-industrie als geheel bedacht moet zijn op een teruglopende vraag naar met name EV’s.
Onlangs pleitte in Nederland de Mobiliteitsalliantie al voor een transitiefonds voor duurzame mobiliteit, dat de transitie naar duurzaam vervoer moet ondersteunen. De investering is volgens de alliantie nodig om duurzame mobiliteit betaalbaar te maken voor alle burgers en bedrijven. De betrokken partijen waarschuwen dat indien de rekening vrijwel volledig voor rekening van burgers en bedrijven komt, het draagvlak snel zal afnemen. 26 mobiliteitspartijen zijn binnen de Mobiliteitsalliantie verenigd, waaronder de ANWB, diverse vervoersbedrijven, Fietsersbond, Vereniging Zakelijk Rijders en Schiphol.
Ook stelt de Mobiliteitsalliantie dat het huidige overheidsbeleid duurzaam vervoer minder aantrekkelijk maakt. Denk daarbij aan het gewicht van EV’s, dat door de aanwezigheid van batterijen vaak relatief hoog is. De Mobiliteitsalliantie pleit voor een gewichtscorrectie voor EV’s. Dit moet voorkomen dat de maandelijkse motorijtuigbelasting voor EV’s fors hoger uitvalt dan voor een benzineauto van vergelijkbare grote.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Goran Horvat via Pixabay