maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 15 april 2019

Volkswagen test autonoom rijden level 4 in Hamburg

Volkswagen voert in het Duitse Hamburg een proef uit met autonoom rijden op level 4. Op een traject van drie kilometer worden een vijftal autonome e-Golf's getest.

De project wordt uitgevoerd door Volkswagen Research Group, die hiermee Level 4 autonoom rijden in praktijkomstandigheden wil testen. Voor de test zijn een vijftal e-Golf’s, elektrische varianten van de Volkswagen Golf, voorzien van laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radarsystemen. Volkswagen hoopt van de resultaten van de test te kunnen profiteren in andere onderzoeksprojecten van de Volkswagen Research Group.

Level 0 tot en met 5

Level 4 is het op één na hoogste niveau van een zelfrijdende auto’s. Kenniscentrum CROW hanteert voor deze niveau’s de volgende definities: 

  • Level 0 – geen automatisering: De bestuurder voert alle rijtaken uit, maar kan hierbij worden ondersteund door waarschuwingssystemen of systemen die ingrijpen in de rijtaak, zoals adaptieve cruise control.
  • Level 1 – ondersteuning van bestuurder: Een systeem neemt de operationele rijtaken deels over, zoals sturen, remmen en versnellen. Alle overige dynamische rijtaken komen voor rekening van de bestuurder.
  • Level 2 – gedeeltelijke automatisering: Een systeem neemt alle operationele rijtaken zoals sturen, remmen en versnellen over van de bestuurder. Daarnaast worden tactische rijtaken in beperkte mate overgenomen van de bestuurder. De bestuurder is bij dit niveau dus nog steeds nauw betrokken bij het besturen van het voertuig.
  • Level 3 – voorwaardelijke automatisering: Een systeem neemt alle operationele rijtaken en een deel van de tactische en strategische rijtaken van de bestuurder over. Indien nodig moet de bestuurder de controle over het systeem direct kunnen overnemen. 
  • Level 4 – hoog geautomatiseerd: Een systeem neemt alle operationele taken en een deel van de tactische en strategische rijtaken van de bestuurder over. De bestuurder kan bij dit niveau zijn aandacht op andere zaken richten, aangezien het systeem er niet vanuit gaat dat een bestuurder te allen tijde adequaat zal reageren om de controle over het voertuig over te nemen. 
  • Level 5 – volledig geautomatiseerd: Een systeem neemt alle operationele rijtaken, alle tactische rijtaken en een deel van de strategische rijtaken over van de bestuurder. Dit niveau is geschikt voor alle denkbare weg- en omgevingssituaties, wat ondermeer betekent dat de bestuurder onder alle weersomstandigheden de besturing over kan dragen aan het systeem.

Testtraject

Op dit moment is een testtraject van drie kilometer beschikbaar voor de autonome e-Golf’s. Daarnaast is een testtraject van 9 kilometer voor autonome en connected voertuigen in Hamburg in de maak, dat in 2020 gereed moet zijn. Op het traject worden onder meer de verkeerslichten voorzien van componenten die communicatie van en naar voertuigen mogelijk maakt. Via het traject wordt gelijktijdig informatie verzameld om de verkeersdoorstroming te optimaliseren met behulp van digitalisering.

De e-Golf’s die voor de test worden ingezet zijn voorzien van elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Gedurende reguliere testritten – die al snel enkele uren in beslag nemen – wordt per minuut tot vijf gigabyte aan data verstuurd. Deze data wordt lokaal verwerkt met behulp van een computersysteem dat in de kofferbak van het voertuig is geplaatst. Dit systeem heeft volgens Volkswagen evenveel rekenkracht als ongeveer vijftien laptops. 

Tijdens de testritten worden de e-Golf’s bestuurd door speciaal getrainde testchauffeurs. Deze chauffeurs monitoren de rijfuncties van de voertuigen en grijpen indien nodig in om ongelukken te voorkomen en de veiligheid te garanderen.

Digitaal ecosysteem

“De testen zijn gericht op de technische mogelijkheden en eisen aan stedelijke infrastructuur. Om rijden in toekomstige voertuigen nog veiliger en comfortabeler te maken moeten voertuigen niet alleen autonoom en intelligent worden, maar moeten steden ook een digitaal ecosysteem leveren dat voertuigen in staat stelt te communiceren met verkeerslichten, verkeersbeheersystemen en elkaar”, legt Axel Heinricht, Hoofd van de Volkswagen Research Group, uit. 

“Over tweeënhalf jaar host Hamburg het World Congress for Intelligent Transport Systems (ITS). Geautomatiseerd rijden zal een sleutelrol spelen. Ik ben verheugd dat onze strategische partner Volkswagen nu al de eerste gebruiker van ons digitale testplatform wordt. We willen van Hamburg een modelstad maken voor intelligente mobiliteit en in 2021 verschillende innovatieve mobiliteitsprojecten aan het wereldwijde publiek presenteren”, zegt Michael Westhagemann, senator voor Economie, Transport en Innovatie. 

Aurora Innovation

Volkswagen werkt op het gebied van autonoom rijden samen met Aurora Innovation, een Amerikaans bedrijf dat technologie ontwikkeld voor zelfrijdende voertuigen. Volkswagen wil met behulp van de technologie van Aurora de ontwikkeling van zijn autonome voertuigen versnellen. De focus ligt op het beschikbaar maken van deze voertuigen in stedelijke gebieden. 

De twee bedrijven kondigde in januari 2018 aan samen een dienst genaamd ‘Volkswagen Mobility-as-a-Service (MaaS)’ te willen opzetten. Met deze dienst kunnen gebruikers een zelfrijdend elektronisch voertuig bestellen om hen naar een gewenste locatie te laten brengen. Gebruikers hoeven zelf niet te investeren in dit voertuigen en betalen uitsluitend voor het gebruik hiervan. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen (foto)
Bron: CROW

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven