Wie een elektrisch voertuig wil opladen kan hiervoor terecht bij oplaadpalen, die inmiddels op een groot aantal plekken in Nederland te vinden zijn. Voertuigen worden met behulp van een stekker aan de oplaadpaal gekoppeld, waarvoor een handmatige handeling vereist is. Als het aan Volkswagen ligt hebben bestuurders hier in de toekomst echter geen omkijken meer naar. Het bedrijf wil in samenwerking met robotfabrikant KUKA robots gaan ontwikkelen die voertuigen autonoom aan oplaadpalen koppelen.
Nagenoeg iedere autofabrikant werkt inmiddels actief aan elektrische voertuigen of heeft deze voertuigen al op de markt gebracht, terwijl steeds meer landen en partijen afscheid nemen van verbrandingsmotoren. Zo kondigde Noorwegen aan in 2025 de verkoop van voertuigen met een verbrandingsmotor aan banden te leggen, terwijl Frankrijk dit vanaf 2040 wil doen. Volvo Group maakte daarnaast onlangs bekend vanaf 2019 nog uitsluitend modellen te zullen produceren die zijn voorzien van een elektromotor. In sommige gevallen gaat het hierbij om volledig elektische voertuigen, terwijl het in andere gevallen om hybride auto’s gaat. Ook Volkswagen zet al langer in op volledig elektrische voertuigen. Zo levert het bedrijf onder andere de e-Golf en e-up. De e-Golf heeft een bereik van maximaal 300 kilometer, terwijl de e-up tot 160 kilometer kan afleggen op één laadbeurt.
Nu kondigt Volkswagen Research Group, de onderzoekstak van Volkswagen Group, aan zijn bestaande samenwerking met robotfabrikant KUKA uit te breiden. De bedrijven gaan zich gezamenlijk richten op de ontwikkeling van innovatieve services rond volledig elektrische en autonome voertuigen. “We werken intensief aan het structureren van de mobiliteit van de toekomst. Het gaat hierbij niet simpelweg om innovatieve concepten voor voertuigen, maar omvat de volledig nieuwe vereisten in de service sector”, legt Matthias Müller, Chief Executive Officer van Volkswagen AG, uit.
Müller heeft onlangs samen met Volkswagen’s Hoofd Research and Development Ulrich Eichhorn een samenwerkingscontract getekend met Till Reuter, Chief Executive Officer van KUKA. Een van de doelen van deze vernieuwde samenwerking is de ontwikkeling van robot-gebaseerde innovaties voor volledig elektrische en autonome voertuigen. “In de toekomst zullen robots mensen ondersteunen in veel routinematige taken. Het dagelijkse leven zal in de toekomst ondenkbaar zijn zonder autonoom rijden. We werken samen aan innovatieve concepten om deze toekomst vorm te geven”, aldus Reuter.
De samenwerking bouwt voort op een bestaand onderzoeksproject rond mens-robot samenwerking. Binnen het nieuwe project ‘e-smart Connect’ werken de partijen ondermeer samen aan een praktische en gebruiksvriendelijke oplossing voor het opladen van de accu’s van elektrische voertuigen van Volkswagen. Hierbij wordt het voertuig automatisch aan een oplaadpaal gekoppeld door een robot van KUKA, zonder dat de bestuurder hiervoor handelingen hoeft te verrichten. De automobilist parkeert zijn voertuig simpelweg op de hiervoor bedoelde parkeerplaats, waarna de robot van KUKA de stekker in het voertuig steekt.
Daarnaast willen de bedrijven andere innovatieve toepassingen gaan ontwikkelen op basis van robots, al geven Volkswagen en KUKA hier nog geen details over vrij. “Autonome voertuigen zullen bijdragen aan het veiliger maken, vereenvoudigen en vergroten van het gemak van mobiliteit. Het gaat hierbij onder andere om innovatieve diensten rond auto’s”, aldus Eichhorn. Met de nieuwe strategische samenwerking willen Volkswagen en KUKA hierop inspelen.
Ook maakt Volkswagen bekend de komende jaren fors te zullen inzetten op elektrische voertuigen. Zo wil het bedrijf tegen het eind van 2018 meer dan tien nieuwe elektrische modellen hebben geïntroduceerd. In 2025 moeten nog eens dertig nieuwe elektrische modellen op de markt zijn gebracht. Het gaat hierbij om volledig elektrische voertuigen, die uitsluitend zijn voorzien van een elektromotor. Tegelijkertijd gaat Porsche, eveneens onderdeel van de Volkswagen Group, zich richten op het uitbreiden van de infrastructuur voor snellaadstations.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen Group
Bron: KUKA