Volvo Group en SSAB bundelen hun krachten rondom de ontwikkeling van duurzaam staal. Het gaat hierbij om staal dat is geproduceerd zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. De partijen zetten hierbij waterstof en fossielvrije elektriciteit in.
De partijen willen gezamenlijk de eerste voertuigen van fossielvrij staal op de markt zetten. De productie van de eerste conceptvoertuigen moet nog dit jaar van start gaan. Kleinschalige seriële productie moet vervolgens vanaf 2022 plaatsvinden. Daarna wordt geleidelijk toegewerkt naar het opschalen van de productiecapaciteit.
Om dit mogelijk te maken gaan Volvo Group en SSAB gezamenlijk onderzoek doen naar fossielvrij staal. Hierbij wordt onder meer gekeken naar het gebruik van staal in producten van Volvo. De partijen zoomen specifiek in op kwaliteit en gewicht.
De inzet is onderdeel van het streven van Volvo Group om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Zo wordt bij de productie van fossielvrij staal gebruik gemaakt van fossielvrije elektriciteit en waterstof. Dit dringt de impact van het productieproces op het milieu terug. En zorgt daarnaast voor een fossielvrije waardenketen. Volvo Group en SSAB wijzen erop dat de vraag naar staal op de lange termijn naar verwachting significant stijgt. Fossielvrij staal helpt bij het voldoen aan deze vraag.
“Wij zijn vastbesloten in 2050 een klimaatneutraal bedrijf te zijn in lijn het Klimaatakkoord van Parijs. Dit betekent dat onze voertuigen en machines emissievrij zijn in gebruik. Maar ook dat we de materialen die wij gebruiken in onze producten zoals staal beoordelen en geleidelijk overstappen naar fossielvrije alternatieven. Dit is een belangrijke stap op weg naar volledig klimaatneutrale transporten”, zegt Martin Lundstedt, president en CEO van Volvo Group.
Martin Linqvist, president en CEO van SSAB: “We nemen nu een grote stap voorwaarts naar een volledig fossielvrije waardeketen richting de eindklant. Samen met Volvo Group werken we aan de ontwikkeling en massaproductie van fossielvrije staalproducten. Met onze klanten werken we samen aan het reduceren van hun impact op het milieu. En het vergroten van hun concurrentievermogen. Continu kijken we hoe we een geavanceerdere leverancier van fossielvrij staal kunnen zijn voor klanten als Volvo. We zien een nieuwe groene revolutie ontstaan.”
SSAB wil vanaf 2026 fossielvrij staal op commerciële schaal op de markt zetten. De partij werkt samen met LKAB en Vattenfall sinds 2016 binnen het initiatief HYBRIT aan een raamwerk voor een fossielevrije waardeketen van mijn naar uiteindelijke staalproduct.
Onderdeel van de samenwerking met Volvo zijn daarnaast logistieke oplossingen die kunnen helpen bij het reduceren van de milieu-impact van zowel interne als externe transporten van SSAB. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de inzet van Volvo-voertuigen die worden aangedreven met behulp van accupakketten en brandstofcellen.
Eerder dit jaar kondigde Volvo Group ook een joint venture aan met Daimler Truck. Cellcentric richt zich op grootschalige productie van brandstofcellen, die voornamelijk bedoeld zijn voor toepassingen in zware vrachtwagens. De partijen hopen in de tweede helft van de jaren ’20 deze brandstofcellen op markt te zetten.
Auteur: Wouter Hoeffnagel