maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 17 oktober 2018

Volvo gaat Level 2+ autonoom rijden mogelijk maken in productieauto's

Volvo Cars gaat de DRIVE AGX Xavier-technologie van chipfabrikant NVIDIA inzetten in zijn volgende generatie automodellen. Met behulp van de technologie wil Volvo Level 2+ autonome voertuigen gaan ontwikkelen. Op termijn moeten de systemen die Volvo gaat bouwen worden doorontwikkeld om Level 4 zelfrijdende auto's mogelijk te maken.

Autonoom rijden wordt doorgaans opgedeeld in vijf niveau’s, waarbij op level 0 geen automatisering aanwezig is en op level vijf een voertuig volledig geautomatiseerd kan rijden. Level 2 wordt door kenniscentrum CROW gedefinieerd als een systeem dat alle operationele rijtaken overneemt van de bestuurder, zoals sturen, remmen en versnellen. Daarnaast worden op dit niveau ook tactische rijtaken in beperkte mate overgenomen. De bestuurder blijft nauw betrokken bij de besturing van level 2 voertuigen. Bij level 3 worden alle operationele rijtaken van de bestuurder en een deel van de tactische en strategische rijtaken van de bestuurder overgenomen. Indien nodig moet de bestuurder in staat zijn de controle over het systeem direct weer over te nemen. 

Rijtaken overnemen in veel voorkomende situaties

Level 2+ waar NVIDIA over spreekt staat officieel niet in dit rijtje en zit tussen level 2 en level 3 in. Het bedrijf stelt dat deze systemen verder gaan dan traditionele geavanceerde ondersteunende systemen voor bestuurders die we vandaag de dag kennen. Ook Intel sprak eerder over level 2+ en definieert dit als consumentgerichte systemen die rijtaken in veel voorkomende omstandigheden op onder andere snelwegen kunnen overnemen.

Volvo wil dit niveau van autonoom rijden mogelijk maken in zijn volgende generatie automodellen, waarvan de lancering voor het begin van het volgende decennium op de planning staat. Het bedrijf kiest hierbij voor het DRIVE AGX platform, dat door NVIDIA specifiek is ontwikkeld voor zelfrijdende auto’s. Het platform maakt het mogelijk data in real-time te verwerken. Denk hierbij aan: 

  • informatie verzameld door sensoren, radarsystemen en LIDAR sensoren;
  • data die nodig is om de exacte locatie van het voertuig te bepalen;
  • gegevens die het mogelijk maken een veilige route te plannen.

System-on-Chip

Het DRIVE AGX platform is gebaseerd op een System-on-a-Chip (SoC), een computersysteem waarvan alle componenten op één chip zijn geïntegreerd. Binnen het AGX platform kan worden gekozen uit twee systemen: DRIVE AGX Xavier en DRIVE AGX Pegasus. Het belangrijkste verschil tussen beide systemen is hun rekenkracht. Zo is de DRIVE AGX Xavier voorzien van één Xavier SoC en biedt een rekenkracht van 30 Total Operations Per Seconde (TOPS). De DRIVE AGX Pegasus is gericht op toepassingen die meer rekenkracht vereisen. Deze variant is voorzien van twee Xavier SoC’s en twee Tensor Core grafische processors (GPU’s). De DRIVE AGX Pegasus biedt een rekenkracht van 320 TOPS, meer dan tien keer zoveel als zijn kleine broertje. 

Autofabrikanten die van het platform gebruik maken kopen hiermee de hardware die zij nodig hebben om voertuigen zelfrijdend te maken. Daarnaast stelt NVIDIA ontwikkeltools die beschikbaar waarmee autofabrikanten zelf software voor zelfrijdende auto’s kunnen ontwikkelen en testen. “Een succesvolle lancering van autonoom rijden vereist een enorme hoeveelheid rekenkracht, evenals continue ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie”, aldus Håkan Samuelsson, president en chief executive van Volvo Cars. “Onze overeenkomst met NVIDIA is een belangrijke onderdeel van deze puzzel en helpt ons op veilige wijze volledige autonome Volvo auto’s te introduceren aan onze klanten.” 

Naast Volvo maken ook Audi, Mercedes-Benz, Tesla, Toyota en Volkswagen maken gebruik van het DRIVE AGX platform. 

Samen features ontwikkelen

Met Volvo gaat NVIDIA samenwerken aan de ontwikkeling van functionaliteiten voor zelfrijdende auto’s. Denk hierbij aan een systeem dat autonome voertuigen in staat stelt een 360 graden zicht te krijgen over hun omgeving. Een ander voorbeeld dat wordt genoemd is een systeem dat de bestuurders van autonome voertuigen monitort. Dit aspect is zeker bij lagere niveau’s van zelfrijdende voertuigen niet onbelangrijk, aangezien bestuurders altijd in staat moeten zijn de controle over voertuigen weer over te nemen. Bestuurders hoeven soms zelf echter langere tijd niet zelf te rijden, waardoor het risico bestaat dat zij hun concentratie verliezen of zelfs in slaap vallen. 

Volvo wil het platform ook inzetten om nieuwe connectiviteitsdiensten, energiebeheertechnologie en personalisatiemogelijkheden te ontwikkelen voor toekomstige automodellen. Details over deze plannen ontbreken vooralsnog. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volvo Cars (foto)
Bron: NVIDIA
Bron: Intel

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven